Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij (detailhandel bedden) zijn ingebrekengesteld door een klant welke vind dat hij niet goed is geadviseerd. Tussen de levering van het bed en het melden van de klacht zit 11 maanden. De leverancier is naar de klacht gaan kijken en oordeelde dat deze klacht geen terechte klacht is. De boxspring is technische gezien in orde, alleen vind de klant (na 11 maanden) het bed te zacht. De fabrikant heeft aangeboden om tegen kostprijs de matraskernen te ruilen tegen harde type. Hiermee gaat de klant niet akkoord en eist nu dat wij zowel de box als het matras in een hardere uitvoering leveren zonder kosten. Graag een reactie hierop

Als er sprake is van een klacht, moet die 'binnen bekwame tijd' worden ingediend. Twee maanden is op tijd, maar 11 maanden lijkt mij (veel) te lang. De klacht is dus te laat.

Bovendien is er geen sprake van een echte klacht, maar men had bij nader inzien een ander matras willen hebben. Dat kan, maar dan moet men dat matras kopen (ervoor betalen).

De door de fabrikant aangeboden service is meer dan voldoende. Daar zal men het mee moeten doen.

Beoordeel dit antwoord:

Beste vraagsteller,

Kern van het probleem ligt hem in hetgeen overeengekomen is. Is overeengekomen dat een zacht bed geleverd moet worden, voldoet het bed aan de eisen en hoeft u niets te vervangen. Voor de uitleg van een schriftelijke overeenkomst is het niet genoeg om enkel naar de taalkundige betekenis van de tekst te kijken, maar dat ook gekeken moet worden welke betekenis de partijen aan de tekst gaven en wat ze over en weer van elkaar mochten verwachten. Heeft de klant duidelijk gemaakt dat hij een zacht bed wil? Heeft hij voorwaarden gesteld waaruit u kon afleiden dat een zacht bed gewenst werd? Om hier een oordeel over te vellen zijn deze gegevens niet uitgebreid genoeg, ik betwijfel echter ten zeerste of de overeenkomst zodanig uitgelegd kan worden dat een hard bed overeengekomen is, helemaal omdat ik twijfel aan de klacht, 11 maanden lijkt me niet binnen bekwame tijd(al weet ik niet wat voor matrassen gebruikelijk is).

Nu de door de klant gewenste prestatie (een harder bed) niet reeds blijvend onmogelijk is en u in gebreke gesteld bent, dient u in ieder geval de mogelijkheid te krijgen alsnog na te komen, (als een harder bed iig overeengekomen is!!!). Naar u stelt is het bed technisch in orde, dus zal een vervaging van de matraskern ervoor zorgen dat u de gewenste prestatie levert. De box hoeft in ieder geval zeker niet vervangen te worden. Of de matras vervangen dient te worden hangt dus af wat u overeengekomen bent, mocht dit het geval zijn moet u deze kosteloos vervangen.

Zoals ik het inschat moet de klant blij zijn met de geboden service, eigenlijk zou hij de nieuwe matras volledig moeten betalen.



.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag