Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Twee weken geleden ontving ons studentenhuis een waterrekening waar wij toch wel erg van schrokken. Wij moeten namelijk 2500 euro gaan betalen. Dit komt omdat dit huis de afgelopen zeven jaar nooit een waterstand heeft doorgegeven en het waterbedrijf dus altijd een schatting heeft gedaan naar onze jaarlijkse waterkosten. Dit jaar is netjes de waterstand doorgegeven en is het waterbedrijf er achter gekomen dat wij al deze jaren veel te weinig hebben betaald, vandaar de hoge rekening.

Ik vroeg mij nu ten eerste af hoe onze rechten precies in elkaar zitten. Natuurlijk is het van onze kant niet slim geweest om nooit de waterstand door te geven, waardoor er verkeerd is geschat de hele tijd, maar aan de andere kant is er door het waterbedrijf ook wel heel erg laag geschat en zijn zij nog nooit komen controleren.

Ten tweede vroeg ik mij af in hoeverre het waterbedrijf dit bedrag nog aan ons kan verhalen aangezien het al zeven jaar geleden is, is er misschien sprake van verjaring of iets dergelijks?

Ik hoor graag van u!

Met vriendelijke groeten

Ja, de aanspraken van het waterbedrijf verjaren in principe na vijf jaar. Daarnaast staat vaak in de algemene voorwaarden van nutsbedrijven dat, behoudens fraude met de meter, aanspraken op nabetaling na twee jaar verjaren. Ik adviseer om dat even na te kijken.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste heer van Binsbergen,

Heb net de Algemene Voorwaarden van het waterbedrijf van 2013 erbij gepakt en daar kan ik niks vinden over nabetalingen en verjaring, alleen over handelingen over onjuiste metingen en dergelijke, maar dat is niet bij ons het geval. Kan ik hiervoor gewoon het beste het waterbedrijf opbellen of wat adviseert u mij?

Met vriendelijke groeten.


Bij consumentenkoop verjaart een vordering twee jaar, maar - anders dan bij elektriciteit - is dit niet van toepassing op de levering van water. De verjaringstermijn is daarmee dus vijf jaar.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste heer Van Binsbergen.
Dank voor het duidelijke antwoord op mijn vorige vraag. Het volgende wat ik u wil vragen is wat u ons (het studentenhuis) nu kunt adviseren. Wij zijn namelijk niet echt bekend met en hebben geen kennis over deze zaken. Dus wat kunnen wij nu het beste doen om het waterbedrijf duidelijk te maken dat wij zeker niet alles gaan betalen.

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groeten



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag