Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Op zondag 9 juni j.l. constateerden mijn onderburen dat er een waterlekkage bij hun was. Hierop volgende hebben we de loodgieter gebeld om te komen kijken, waar die lekkage zou kunnen zitten.
Na een gat in mijn douchebak te hebben gemaakt, in mijn badkamer vloer en on het plafond van de onderburen zijn we erachter gekomen dat dit kwam, doordat de aansluiting van de toiletpot op het riool niet meer goed was. Er kwam ook een heel klein beter water onder de toiletpot vandaan, echter dit was nauwelijk waarneembaar.
De loodgieter zijn dat dit misschien langer het geval was en omdat het niet al te veel water was wat doorsijpelde dat dit nu pas waargenomen werd door bij onderburen nu het door het plafond bij hun sijpelde.
Hierop hebben wij onze huurbaas hiervan in kennis gesteld, echter deze was van mening dat dit mijn schuld was en dat ik dit eerder had moeten constateren.
Huurbaas is op 05-07-2013 bij mij geweest oom foto's te maken van de situatie en ik heb aan hem medegedeeld dat er z.s.m. een tegelzetter moest komen om het gat te komen maken.
Hij heeft dit aan zijn verzekering doorgeven, maar nu wil hij dat ik het eigen risico van ZIJN verzekering ad. € 250,00 aan hem terugbetaald. Hij heeft mij hier op 12-07-2013 ook een nota voor gestuurd. Ik heb gezegd dat hij me hierover zou bedenken, maar gezien hoe de situatie nu erbij ligt, ga ik hier niet akkoord mee.
Ik zit nog steeds met twee gaten in mijn badkamervloer en moet de WC doorspoelen met een emmer water, daar het doorspoelsysteem van mijn toilet kapot is en mijn nieuwe toilet staat bij de loodgieter en kan door bovenstaande situatie niet geplaatst worden.
Inmiddels is bij ons de bouwvakvakantie begonnen en zal ik op zijn minst nog 3 weken in de rotzooi moeten zitten.
Ok zijn er nog andere gebreken, waarvan ik vindt dat hij voor herstel hiervan moet zorgdragen:
- Verouderde CV-ketel die provisorisch hersteld is en waarvan de afvoerbuizen met aluminiumtape zijn afgeplakt om lekkages van CO2 tegen te gaan, wat volgens mij maar tijdelijk helpt.
- Een verouderd keukenblok dat bijna uit elkaar aan het vallen is van de vochtigheid. Huurbaas vindt dat ik deze zelf moet vervangen, terwijl deze bij aanvang huur in 2007 al aanwezig was.
- Oude en verkalkte kranen die zo lekken dat ik er een emmer onder moet zetten en met zo'n volle emmer spoel ik dan het toilet door, om geen water onnodig verloren te laten gaan. Huurbaas vindt ook dat ik deze op eigen kosten moet vervangen.
Tevens geeft hij bij elk contact steeds weer aan dat wij hem bij gebreken z.s.m. moeten contacteren, zodat hij kan komen kijken, echter wanneer wij dit doen dan duurt het nog minnimaal 5 dagen voor dat hij komt.
Het enige wat hij steeds aangeeft is dat hij aangeeft geen geld te hebben dit te verbeteren en dan vraag ik mij dus waar de huren blijven die wij iedere maand naar hem overmaken.
We zijn hier met 7 appartementen en we betalen hier gemiddeld per appartement maandelijks 450 euro aan huur, samen circa 3000 euro.

Antwoord op uw vraag is: klein onderhoud is voor rekening van huurder, groot onderhoud is voor rekening van verhuurder. U kunt een redelijke termijn stellen voor reparatie met de boodschap dat u hem nu al in gebreke stelt voor het geval hij dit niet verzorgt. Daarbij geeft u alvast aan dat u dan de reparatie op zijn kosten laat uitvoeren. Het lijkt me voor de hand te liggen de reparatiekosten dan te verrekenen met de verschuldigde huur. Als hij dan nog gelooft een punt te hebben mag hij het aan de rechter voorleggen. Nu manouvreert hij u in de positive dat u naar de rechter zou moeten om iets af te dwingen, dat schiet niet op.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag