Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Mijn werkgever geeft aan dat ik geen recht heb op doorbetaling bij ziekte en bij wettelijke feestdagen. Ik heb een halfjaar contract voor gemiddeld 86,67 uur per maand, waarbij ik structureel voor 2 dagen per week (maandag en dinsdag) sta ingeroosterd. Binnen dit contract wordt verwezen naar de CAO Kinderopvang.
Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik enkele dagen moet inhalen omdat ik niet aan mijn gemiddeld aantal uur ben gekomen. Pinksteren en Koninginnedag vielen op de dagen dat ik was ingeroosterd en de vestiging gesloten was, daarnaast ben ik één dag ziek geweest. In mijn beleving worden deze uren, ondanks mijn 'afwezigheid', wel gerekend.
Sta ik in mijn recht met de verwijzing naar de CAO of heeft mijn werkgever inderdaad gelijk?
Het staat voor mij niet duidelijk genoeg omschreven.

De Cao Kinderopvang zegt het volgende:

De werknemer heeft recht op verlof MET behoud van salaris op de navolgende dagen, voor zover deze niet op een zaterdag of zondag vallen:
- nieuwjaarsdag,
- tweede paasdag,
- Koninginnedag,
- 5 mei (1x per 5 jaar, te beginnen in 2010),
- hemelvaartsdag,
- tweede pinksterdag,
- eerste en tweede kerstdag.

Ten aanzien van ziekte zegt deze Cao:
De werknemer heeft over de gewerkte uren waarvoor hij arbeidsgeschikt is verklaard om de in lid 1 bedongen arbeid te verrichten recht op 100% doorbetaling van zijn uursalaris.

Verwijst u in een mail/brief aan uw werkgever dat u basis van de Cao deze uren teruggeboekt wilt zien en dat u een aangepast overzicht van verlofuren wenst te verkrijgen. Daarnaast dient de werkgever de niet betaalde uren (Pinksteren en Koninginnedag) alsnog te betalen.

Corrigeert de werkgever niet bij de volgende loonbetaling, kunt u zelf of met een jurist een loonvorderingsbrief schrijven om de werkgever tot betaling te bewegen.



Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste Nadja,

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Dit sluit aan bij mijn gedachte.

Toch schrijft mijn werkgever het volgende:

"Wanneer je flexibel werkt en er valt een dag uit, dan wordt die niet doorbetaald, bij ziekte idem, er is nog genoeg mogelijkheid deze maand (of in dit geval al de volgende) om die uren wel te maken en zodoende aan de contracturen te komen."

Bestaat de definitie "flexibel werken" inderdaad en kan daarmee een onderscheid gemaakt worden tussen een fulltime contract met de daaraan gekoppelde rechten van de werknemer t.a.v. ziekte en vakantiedagen? Of maakt de wijze van inzet (flexibel of vast) en het aantal uren hierbij niet uit?

Volledigheidshalve vermeld ik dat in mijn (half jaar) contract (voor gemiddeld 86,67 per maand) geen vaste dagen zijn vermeld, echter de eerder genoemde dagen (maandag en dinsdag) zijn mij wel per mail toegezegd.




In 4.3 van de Cao staat het antwoord op uw vraag. Het betreft een werktijdenregeling. Uw werkgever heeft absoluut geen gelijk.



Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag