Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik wil als zelfstandige ondernemer administratiekosten (boete) in rekening brengen voor wanbetalers en niet op aangegeven tijd handelende klanten. Dit staat echter nog niet vermeld in het beleid van mijn onderneming. Mag ik alsnog de boete in rekening brengen na aankondiging richting de klant?



Nee, dat mag niet zonder dat dit in uw overeenkomsten/voorwaarden staat. Wel mag u aankondigen wettelijke rente te gaan rekenen en mag u de buitengerechtelijke incassokosten aan gaan zeggen. Hoe dat laatste moet en wat u daarvoor mag berekenen, hangt er van af of uw klanten bedrijven zijn of particulieren.
U kunt voor hulp bij aanpassing van uw voorwaarden en dergelijke vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met mij of een van de andere ondernemersrechtjuristen hier, bijv. via de link onder dit antwoord die u ziet als u hebt ingelogd.


Beoordeel dit antwoord:

Beste vraagsteller,
de wet regelt sinds 2012 in ieder geval wat moet gebeuren als uw klanten consumenten zijn, namelijk eerst een aanmaning sturen en dan mag u pas incassokosten rekenen, lees bijvoorbeeld hier verder:
http://www.nibincasso.nl/uitleg-nieuwe-incassowetgeving

Onder incassokosten kunnen verschillende kosten vallen, vanaf nu moeten deze redelijk zijn en gemaximeerd. "Administratiekosten" vallen onder de noemer incassokosten.
Geadviseerd wordt uw voorwaarden op deze wetswijziging aan te passen waarbij nog vermeld kan worden dat u mag afwijken als ten voordele van de consument.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag