Stel vraag

Particulier


Ik heb mijn assurantietussenpersoon eind 2012 gevraagd mijn rechtsbijstandsverzekering van een verzekeringsmaatschappij over te zetten naar een andere. Hiermee zouden al onze polissen bij een maatschappij komen. Ik heb hiertoe een formulier ingevuld en ingediend, er werd geen complicatie voorspeld. Begin 2013 kreeg ik een telefoontje van het kantoor van mijn tussenpersoon dat de overzetting pas kon plaatsvinden na afloop van de looptijd van de bestaande polis. Vervolgens niets meer van gehoord.
Nu blijkt plotseling dat ik in 2013 al enige tijd zonder rechtsbijstandsverzekering heb gezeten, een nieuwe moet aanvragen, met de consequentie dat ik bij de nieuwe polis een wachttijd voor het indienen van claims heb van 3 maanden.
Stel dat ik gedurende die 3 maanden behoefte zou hebben aan juridische bijstand? Dan betaal ik dat zelf? Kan ik mijn tussenpersoon voor die eventuele kosten aansprakelijk stellen? Onder de zorgplicht van een dergelijke tussenpersoon valt toch ook zo’n aspect?
De tussenpersoon wist van mijn behoefte op dit gebied en is hier (mijns inziens) nalatig mee omgesprongen.

Geachte heer, mevrouw,

Een dergelijke, uiterst vervelende, kwestie valt, op basis van uw informatie, valt mijns inziens onder de verregaande zorgplicht van een financiële dienstverlener.

Ondanks dat de zorgplicht momenteel (nog) niet in de Wet op het financiële toezicht is opgenomen, is er op basis van jurisprudentie een basisnorm gelegd, luidende:

"Een tussenpersoon heeft de zorg te betrachten die van een “redelijk handelend en redelijk bekwaam beroepsgenoot” mag worden verwacht."

Daarenboven heeft de tussenpersoon zich te houden aan de burgerrechtelijke opdrachtovereenkomst tussen u en de tussenpersoon. Even uitgaande van uw gelijk, dan heeft de tussenpersoon zich niet als 'goed opdrachtnemer' gedragen.

Aldus moet een tussenpersoon daadwerkelijk waken voor de belangen van de verzekeringsnemers bij de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen. Een tussenpersoon dient dan ook een verzekeringsnemer actief op de hoogte te houden van relevantie gebeurtenissen in het dossier.

U kunt twee kanten op:
1) de civiele, gerechtelijke, route;
2) naar het Kifid gaan. Dit is een onafhankelijke klachteninstituut binnen de financiële sector.

Het voordeel van het Kifid is dat er snel een uitspraak volgt, weinig kost en de zaak wordt behandeld door rechtskundig gespecialiseerde mensen op het terrein van het financieel recht. Het Kifid mag, net als de rechter, ook een schadevergoeding neerleggen bij een partij.
De schadevergoeding zou, reëel gezien, o.a. kunnen bestaan uit een teruggave van de kosten die u heeft betaald aan uw tussenpersoon op basis van de opdrachtovereenkomst.
Mocht u rechtsbijstand nodig hebben in die 3 maanden, dan zouden deze kosten eveneens aan te voeren kunnen worden als schadevergoeding in een procedure tegen uw tussenpersoon.

Om naar het Kifid te gaan, dient u eerst een interne klacht in te dienen bij uw financiële tussenpersoon. (www.kifid.nl).

Ik ga ervan dat met een goed onderbouwd verhaal uw tussenpersoon wellicht de kwestie wil sussen en u een financiële compensatie wil aanbieden, om zo een procedure te voorkomen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag