Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een vraag. Ik heb nu vakantie. Aankomende maandag begin ik weer. Ik hoor net van mijn collega dat zij vandaag te horen hebben gekregen dat ze vanaf vandaag 3 weken lang de winkels om 2uur gaan sluiten ipv half 6. Dit kost onszelf uren. Ik werk 3 hele dagen...dus kost mij dit 4uur per dag. 12uur in de week....2 weken is 24uur. Officieel heb ik nog niks gehoord maat kan en mag dit zomaar of moeten ze ons compenseren. De roosters waren normaal en al ver van te voren klaar. Eerst was ik normaal 30uur per week ingeroosterd

Het is niet duidelijk wat voor een soort arbeidsovereenkomst. ALs u een min max contract of een oproepcontract hebt dan is vermindering van de arbeidsuren door uw werkgever waarschijnlijk mogelijk. Is dat niet het geval dan kan de werkgever niet zo maar de arbeidsuren verminderen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik heb een vast contract van 12-25 uur maar werk al jaren 30 uur. 3 vaste dagen van 10 uur. Ik werk straks in september 7 jaar bij deze winkel/werkgever. Ze hebben dit gedaan begreep ik van mijn collega doordat het nu deze weken erg rustig is in de winkel. Maar volgens mij kan dit nooit zomaar. Hoe kan ik dit oplossen/tegengaan. Het scheelt mij anders ruim 230 euro salaris deze maand. Geld dat ik niet kan missen.


Dat de werkgever de winkel eerder sluit, is voor rekening en risico van de werkgever. U heeft al jaren op basis van uw rooster een contract voor 30 uur per week. U kunt immers op basis van artikel 7:610b Burgerlijk Wetboek een contract 'eisen' voor 30 uur per week. Ook het aantal dagen dat u werkt (3 dagen) werkt inmiddels als een vast arbeidspatroon. De werkgever zou een zwaarwegend belang kunnen hebben voor verandering van uw rooster (5 keer 6 uur), maar zal altijd rekening moeten houden met uw belangen (bijvoorbeeld, zorg voor kinderen, andere baan etc). Daar is een het leerstuk 'wijziging arbeidsovereenkomst' voor. Leest u daarover iets op het internet.

Als u individueel of met een groep een jurist kunnen inschakelen dan kunnen jullie meer en concreter advies krijgen.


Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik ben vandaag gebeld door mijn werkgever met de mededeling dat de winkel om 2uur sluit voor nu nog de aankomende 2 weken. Ik heb gevraagd hoe ze dat gaan doen met de uren. Zij geeft aan deze niet uit te betalen. Omdat er weinig verkoop is is het voor hun te duur om de winkel langer open te houden en ons door te betalen. Nu is het feit dat niemand zijn mond hiervoor open durft te trekken omdat ze bang zijn. Ikzelf heb laatst ook al een nare aanvaring gehad mbt de uren. Ik werd toen flink afgesnauwd en er werden dingen aangekaart dat ik blij moest zijn met hun. Ze coulant naar mij waren ivm uren/dagen..terwijl alles eerder in overleg is gegaan. Ik heb daarna het gevoel gekregen dat zij alles maar kunnen maken en wij alles over ons heen moeten laten komen. Ik ben bang dat als ik dit nu weer aankaart of aanvecht ik weer de dupe ben en dat de werksfeer er niet beter op wordt. Wat moet ik dan doen...wat is de beste oplossing. Moet toch ook niet zo zjjn dat wij alles maar moeten pikken?



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag