Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb de volgende vraag betreffende een overeenkomst die het bedrijf waar hij meegesloten is niet nakomt.

Ik ben in het bezit van een Alfa oldtimer die ik wilde laten restaureren met een bedrijf ( valt onder een stichting) die zich specialiseerde hierin heb ik contact opgenomen. De bedrijfsleider hiervan is persoonlijk naar de auto komen kijken heeft aantekeningen gemaakt en een offerte gemaakt. In de offerte staat een bedrag waar de totale restauratie dat tussen de 6500 en 8000 euro zou komen. In de mail wordt daarnaast nog het volgende aangegeven: De prijs is niethelemaal exact te zeggen, omdat er diverse onvoorziene werkzaamheden naar voren kunnen komen.
Maar ik hoop binnen de 6500 te blijven, maar heb een hekel eraan om halverwege te moeten overleggen dat het niet lukt.
Vandaar maximaal 8500, en dan is het risico voor ons.
Dit formulier heb ik voor accoord getekend op 28 april 2011 en retour gezonden. Geplande start datum zou zijn jun-11.

Mail van het bedrijf gekregen dat de planning helemaal vol staat ½ mei een overzicht zouden hebben hoe snel de huidige projecten er door zijn gegaan en een datum zou worden afgesproken. September 2011 is de auto opgehaald door het bedrijf.

Enige tijd niets van het bedrijf vernomen totdat ik, feb. 2012, door een andere medewerker werd benaderd om het e.e.a. weer te bespreken omdat de persoon waar ik mee contact had niet meer werkzaam bij het bedrijf is. Afspraak gemaakt, inmiddels waren ze aan het strippen gegaan van de auto viel hun toch tegen, en alles besproken van de werkzaamheden zoals op offerte en toezeggingen medewerker. Er was bij het gesprek nog een andere onafhankelijk persoon bij die het project zou begeleiden. Hij heeft aangegeven dat de offerte prijs eigenlijk te laag was maar omdat de offerte getekend was dat ze het wel moesten gaan doen.

Daarna heeft het bedrijf weer contact opgenomen of ik weer langs wilde komen. Tijdens dit gesprek gaf de medewerker aan het toch een probleem te vinden en of ik niet de restauratie bij een andere partij zou willen laten doen. Ik heb gezegd dat ik het wilde overwegen en bij andere partij een offerte wilde laten opvragen de medewerker van het bedrijf gaf mij het adres die het wel zou willen doen. Dit heb ik gedaan maar de offerte kwam 4000 euro hoger uit. Ik heb het volgende gemeld bij de medewerker, in een mail : Zoals je waarschijnlijk al vernomen hebt heb ik contact met … opgenomen hij heeft ook een prijsopgave gedaan. Het bedrag is beduidend hoger te weten 12000 euro, 50% meer dan het maximale bedrag dat … destijds in zijn offerte heeft gezet. In de offerte, die ik voor accoord hebt getekend destijds, stond ook vermeld dat als het bedrag hoger zou uitvallen het risico voor Care2Cars is. Graag verneem ik hoe dit opgelost kan worden want 4000 euro is voor mij erg veel geld want het is toch niet mijn fout.
Hij zou dit intern overleggen.

Inmiddels is de stichting met dit bedrijfsonderdeel gestopt en kreeg ik van hun een aangetekende brief waarin het volgende staat ik citeer:

De huidige situatie is dat ……. Is gesloten. Er worden geen auto’s meer gerepareerd en opgeknapt. Wanneer we kijken naar de overeenkomst die is gesloten dan staat in deze overeenkomst geen termijn afgesproken waarbinnen de werkzaamheden moeten worden afgerond. Het gaat derhalve om een overeenkomst voor onbepaalde duur. Omdat de werkzaamheden aan de auto nu niet meer door ….. kunnen worden verricht, kan de overeenkomst niet door volbrenging eindigen. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd aan gegaan die niet door volbrenging eindigt, kan op basis van artikel 7:408, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek eindigen door opzegging door de opdrachtgever. Ook geeft dit artikel aan dat een overeenkomst kan worden opgezegd door de opdrachtnemer wegens gewichtige redenen. Vanwege sluiting van …. Zeggen wij met onmiddellijke ingang de overeenkomst op die …. Met u had over het verrichten van werkzaamheden aan de Alfa Romeo, primair omdat de overeenkomst niet door volbrenging kan eindigen, subsidiair wegens een gewichtige reden.

Toch klopt het bovenstaande dat er geen termijn is afgesproken niet helemaal volgens mij want bij het nalopen van de auto voorafgaande de offerte is hier als volgt over gesproken. De medewerker verwachtte dat ik de volgende zomer weer zou kunnen rijden echter hier staat niets van op papier of de offerte.


Mag dit zomaar of heb ik recht op een compensatie en zo ja hoe zou ik dat kunnen aanpakken.

Mocht u nog aanvullende gegevens nodig hebben dan verneem ik dat graag.

Vast hartelijk bedankt voor uw gedane moeite.

Als ik uw verhaal lees dan lijkt het er op dat de stichting u een te lage prijs heeft aangeboden en daarom de auto niet heeft gerestaureerd. Ze proberen er nu onderuit te komen door te stellen dat het een overeenkomst van onbepaalde duur is. Maar dat is echt onzin. Daarvan is alleen sprake als er een voortdurende prestatie of reeks van prestaties is. In dit geval is daarvan geen sprake. Ik adviseer u dan ook een brief aan de stichting te schrijven waar u in stelt dat er geen sprake is van een duurovereenkomst en dat de stichting de overeenkomst wel kan opzeggen maar dan schadeplichtig is. Indien gewenst dan kunt u vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met mij of een van de juristen op deze site, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte heer Martens,

Nog hartelijk bedankt voor uw antwoord ik heb uw raad opgevolgd en een brief geschreven, met de door u aangegeven punten,op 3 april en onlangs pas een reactie via een aangetekende brief die ik hier onder citeer antwoord gekregen:

Naar aanleiding van uw brief van 3 april 2013 delen wij u het volgende mede.

U geeft aan dat het onzin is dat wij stellen dat er sprake is van een overeenkomst van onbepaalde duur want, zo geeft u aan, daarvan kan alleen sprake zijn als er sprake is van een voortdurende prestatie of sprake is van een reeks van prestaties. Er kan echter in nog twee situaties sprake zijn van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. In de eerste plaats kan daarvan ook sprake zijn wanneer twee partijen een duurrelatie ijn aangegaan, zonder ooit hun afspraken over de beeindiging en de duur van hun relatie in een schriftelijke overeenkomst vast te leggen. In de tweede plaats kan ook sprake zijn van een overeenkomst tot opdracht voor onbepaalde tijd wanneer partijen een schriftelijke zijn aangegaan, waarin geen afspraken over beeindiging en de duur zijn opgenomen. Dit laatste is bij u het geval.

U zegt dat u afspraken hebt gemaakt met ......(destijds de bedrijfsleider werkt niet meer bij dat bedrijf). Dergelijke afspraken zijn ons niet bekend. Bovendien , als het zo zijn gegaan als u nu voordoet komen, dan zijn er geen harde afspraken gemaakt en is hoogstens een vage inschatting gemaakt van de duur van de restauratie. In ieder geval is dan niet een overeenkomst voor bepaalde tijd overeengekomen.

Wij blijven bij ons eerder ingenomen standpunt dat er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Zoals aangegeven in de brief van 19 maart 2013 is dee overeenkomst door ons opgezegd. Van schadeplichtigheid is naar onze mening geen sprake. Wij zij dan ook niet van plan om u, op wat voor manier dan ook, tegemoet te komen.

afz.

Zij wijzen dus alle schadeplichtigheid af. Is er voor mij nu nog een mogelijkheid om hen op andere gedachte te brengen en welke stappen zou ik dan moeten ondernemen. Vast hartelijk bedankt voor uw gedane moeite.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag