Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Diezelfde week kreeg ik via de mail bericht dat zij niet op gingen draaien voor deze kosten, gezien ik volgens hun geen garantie heb op de auto (zij zijn namelijk een Bovag garage). Hierop heb ik geantwoord met het feit dat ik nooit heb afgezien van deze garantie en hier ook niet voor getekend heb. Daarbij heb ik aangegeven dat ik als consument recht heb op een deugdelijk product en van een gekocht product bepaalde verwachtingen mag hebben. Aan deze verwachting hebben zij als garage niet voldaan en van hier uit kan er na mijn idee gesproken worden over een niet deugdelijk product.
De garage blijft bij hun antwoord en willen niet komen tot een mogelijke oplossing. Hierop heb ik een brief opgesteld met daarbij de uitleg over de Wet van non conformiteit en de in gebreke stelling van de auto met daarin ook de mogelijkheid gegeven dat de garage met een oplossing kan komen. En dat ik anders genoodzaakt ben om de kosten te laten repareren bij een andere garage en de kosten op hun te verhalen.
De garage heeft hier duidelijk op geantwoord dat ik de kosten niet op hun kan verhalen en dat het 'part of the game' is. Ik heb hierna geen actie meer ondernomen, omdat ik in de brief een termijn gesteld had van twee weken. Vandaag is het twee weken geleden dat ik de brief verstuurd heb.
Nu weet ik niet zo goed waar ik wettelijk recht op heb en hoe dit verder moet/mag aanpakken. Mag ik de auto laten repareren bij een garage en de kosten op hun verhalen? Hoe krijg ik dit dan voor elkaar? Of wat is volgens jullie de best actie?
Toevallig vandaag een column over dit soort zaken geschreven. Stappenplan
1. Neem contact op met de verkoper en geef aan dat u vindt dat de verkoper uw auto moet gratis moet repareren omdat u een verborgen technische gebrek heeft.
2. Doet de verkoper dit niet stuur dan een aangetekende brief met een beschrijving van uw klachten. Vraag om binnen 10 werkdagen om contact met u op te nemen en de mankementen aan de auto te verhelpen en geef aan dat u anders de auto bij een ander laat maken.
3. Reageert de verkoper niet laat dan de auto bij een ander herstellen en stuur de rekening naar de verkoper.
4. Betaalt de verkoper dan zult u naar de rechter moeten. U kunt dat zelf doen of heeft u daarmee niet veel ervaring schakel dan een juridisch deskundige in om u verder bij te staan.