Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Heb een aankoop gedaan in een winkel, geen webwinkel.
Heb nu spijt van mijn aankoop en heb al contact gehad met de winkel om de aankoop te ruilen/retourneren.
De winkel biedt mij nu een tegoedbon aan voor slechts de helft van het aankoopbedrag. Ik krijg dus niet het volledig betaalde bedrag in de vorm van een tegoedbon terug.
Dit mag toch niet?
Is een winkelier wettelijk verplicht om geld terug te geven of mag een winkelier ook een tegoedbon geven?
Is het voor een winkelier wettelijk toegestaan om een tegoedbon voor slechts de helft van het aankoopbedrag aan de koper te geven?
Als dit niet is toegestaan hoor ik graag waar dit wettelijk is vastgelegd zodat ik mijzelf hierop bij de winkel kan beroepen.

Men hoeft het product niet terug te nemen. Geld terug, ruilen, een tegoedbon is allemaal niet verplicht.
U bent dus afhankelijk van de welwillendheid van de winkel of men u geld teruggeeft of een gedeeltelijke tegoedbon of iets anders uit laat zoeken. Men is tot niets verplicht, behalve in het geval van beschadigde artikelen. Dan kan er recht zijn op reparatie of vervanging of geld terug.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte heer, mevrouw,

Ik sluit mij aan bij mevr. Doomernik. De reden hiervoor is dat het economisch verkeer teveel gehinderd wordt indien iedereen zijn of haar producten zonder (geldige) reden terug zou brengen. Bij een koop op afstand (bijv. via internet) heeft u voor de meeste producten wel een wettelijke bedenktijd. Sinds juni van dit jaar is deze wettelijke bedenktijd zelfs 14 dagen. Sommige webwinkels bieden zelfs een bedenktijd van 30 dagen. De koper op afstand wordt dus beter beschermd door het recht. Wellicht nuttig voor een volgende keer.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag