Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo Rechtswinkel,

Op 8/6/14 hebben wij bij een webwinkel een wasdroger besteld. Deze zou binnen 5 werkdagen geleverd worden. Op de 6e werkdag (18/6) heb ik contact opgenomen met de klantenservice van de winkel wanneer de droger geleverd zou worden. Hun antwoordt was dat de droger niet geleverd kon worden, zij boden mij een alternatief aan, die ik aangenomen heb, en deze zou binnen 5 werkdagen geleverd worden. De volgende dag (19/6) kreeg ik wederom bericht dat ook deze droger niet geleverd kan worden. Ik kon wederom een alternatief kiezen of de bestelling annuleren. Ik heb op 19/6 de bestelling geannuleerd en volgens bericht van hun zou ik het aankoopbedrag van 295 euro binnen 5 werkdagen op mijn rekening retour hebben. Op de 6e werkdag (27/6) is er nog steeds geen geld gestort dus wederom contact gezocht met klantenservice, zij hadden volgens hun de annulering niet gezien en moeten het nog verwerken, wederom kreeg ik de melding dat het binnen 5 werkdagen gestort moet zijn.

De vraag als consument is: kunnen wij hier iets mee? Zij houden zicht niet aan afspraken van leverdata die in hun webwinkel staan en storten het geld niet terug binnen 5 werkdagen.

Met vriendelijke groet,

Een consument

Ik zou u willen adviseren contact te leggen met een jurist. Deze kan het bedrijf benaderen en een laatste ultimatum stellen ter zake van het terugbetalen van het bedrag en alvast wijzen op de procedure die wordt gestart in het geval niet binnen de genoemde termijn wordt betaald. Het lijkt overigens op een kwestie die ik vrij recentelijk heb behandeld....
U mag mij hiervoor benaderen indien u dat wenst.

Beoordeel dit antwoord:

U kunt een aangetekende brief laten opstellen en daarin vorderen dat zij moeten overgaan tot betaling van de koopsom. U kunt hierbij een laatste termijn geven van bijvoorbeeld 7 dagen. Uit ervaring weet ik dat ze gevoelig zijn voor brieven van juristen. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u persoonlijk contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte heer, mevrouw,

Erg vervelende situatie. Een bedrijf dat tot drie keer toe zijn afspraken niet nakomt heeft natuurlijk zijn credits verspeeld bij u als consument. De vraag is echter wat u hier juridisch mee kunt. Niet zo veel ben ik bang. Indien u een bedrijf juridisch wilt aanspreken dient u uw rechtsvordering te baseren op een zogenaamde rechtsgrondslag, zoals een onrechtmatige daad of een wanprestatie. Indien u zich wilt beroepen op een dergelijke grondslag moet u aan een aantal vereisten voldoen. Enerzijds wordt u als consument wel beschermd door de wet, anderzijds werken door het bedrijf gehanteerde algemene voorwaarden veelal ten nadele van u. Indien het bedrijf in het geheel uw geld niet overmaakt kunt u zich in beginsel beroepen op deze rechtsgronden. U staat dan in uw recht, maar in uw recht staan is totaal iets anders dan uw recht krijgen. Daarvoor moet u naar de rechter. Een kostbare aangelegenheid voor 295 euro.

De enige mogelijkheid voor u in dit stadium is om een brief te schrijven naar het bedrijf, waarin u de gang van zaken schetst. Uiteraard kunt u de gang van zaken in de brief wat laten aandikken door een jurist. Het bedrijf wil uiteraard geen slechte reputatie dus zal in veel gevallen een redelijke vergoeding toekennen. Doet zij dit niet, dan staat voor u de deur naar de consumentenbond, de pers, de ombudsman (u kunt het aandikken zoals u wilt) wijd open.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag