Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Beste vraagsteller,
zo snel mag het vertrouwen niet worden opgezegd: men moet u minstens een maal de kans geven uw fout(en) kosteloos te herstellen zie artikel 7:21BW. Er is een overeenkomst, beide partijen kunnen onder de omstandigheden die u noemt hierboven niet zomaar onder het contract uitkomen! U dient dan ook de klant te houden aan zijn plichten , een van die plichten is u de kans te bieden om kosteloos te herstellen, op straffe van schuldeiserverzuim als de klant dit tegen houdt, bijvoorbeeld de nieuwe artikelen terug stuurt. De klant mag dan ook nog niet gaan verrekenen.
Reactie van de vraagsteller
Hartelijk dank voor uw reactie. De advocaat van de tegenpartij heeft gesteld dat dit binnen 10 dagen voldaan moet worden. Kan ik hierin dan schriftelijk tegenin gaan en verwijzen naar artikel 7:21BW ? Met evt. een tegenvoorstel of dat ik dit graag samen met de klant wil afhandelen zonder verdere tussen komst van advocaten? Met vriendelijke groeten
Beste vraagsteller,
u zou ook kunnen overwegen om het gesprek gewoon aan te gaan met de klant, buiten de advocaat om proberen samen op te lossen. Als u zich nu verweert juridiseert het probleem: voor beide partijen is er dan nog lang geen oplossing in het verschiet en bestaat het gevaar op hoge proceskosten die mogelijk onnodig worden gemaakt. Als de klant weigert hebt u weinig keus, maar ook dan geldt dat u de kosten en baten moet afwegen van het juridisch geschil. Ik kan u eventueel tegen een kleine vergoeding bijstaan met het schrijven van de brief naar de advocaat.
Reactie van de vraagsteller
In deze kwestie zijn er in December roedes voor deze gordijnen opgehangen door de klant zelf. De klant wil dat ik deze nu terug neem heb nooit geen reclamatie over de roedes gekregen. Wat als ik hier schriftelijk op reageer, wat zijn de gevolgen?
Beste,
hanteert u voorwaarden?
Staat er in die voorwaarden iets over verval van vorderingsrechten door te lang wachten? De wet zegt hierover in ieder geval:
Artikel 23
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Wat gebeurt er als u de advocaat tegenspreekt? Wel dat hangt er van af of uw betoog juridisch juist is opgebouwd. De advocaat zal net als u , ook proberen de zaak buitengerechtelijk te sussen daar de vordering klein is. Er volgt een schriftelijke ronde waarbij beide partijen vaak wat water bij de wijn doen. Ik kan u helpen met het schrijven van een verweer.