Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Geachte meneer, mevrouw,

In november 2009 heb ik bij een woningstoffeerder een nieuwe laminaatvloer incl. ondervloer, afdekplinten en metalen strips/drempels (mij is toen ook verteld om bij grote oppervlaktes bij bv de overgang van huiskamer naar gang een soort van strip in te bouwen i.v.m. eventuele krimp en uitzetten. Ik woon in een appartement van +/- 80m², en de gekochte vloer is gelegd door het hele huis) gekocht, welke door hun legservice in december van dat jaar is gelegd.

Sinds een tijd, voel je als je op blote voeten loopt, de naden van het laminaat, en je ziet dat op bepaalde plekken het laminaat inzakken als je erop loopt. Nu op twee punten is het al zo, dat je al hoogte verschil ziet ontstaan wat niet meer terug zakt, duidelijk zichtbaar voor het oog. En je ziet dat hierdoor allerlei verdere beschadigingen optreden. Dus vandaar dat ik maar eens ben gaan informeren.

Afgelopen week is er namens hun een stoffeerder langs geweest die de situatie heeft bekeken en verslag hiervan heeft uitgebracht bij de vestiging waar ik alles gekocht heb. Reparatie was volgens hem niet mogelijk. Een dag later ben ik gebeld door een medewerker met de uitnodiging om naar de winkel te komen om te bespreken wat mogelijk is.

Aangekomen bij de vestiging, kreeg ik te horen, dat wanneer ik een nieuwe vloer bij hun zou aanschaffen, ik 59.5% korting kreeg, dit omdat de vloer al 4,5 jaar ligt en zij per jaar 10% van gebruikerskosten of hoe ze het noemen berekenen. Echter, zo vertelde de medewerker mij, dat de ondervloer die gebruikt is te zacht was voor het laminaat dat er bovenop is gelegd. Dit had weer te maken met de verbindingen van het gebruikte laminaat, waardoor nu dus de verzakkingen e.d. ontstaan. Dat de ondervloer te zacht was, is achteraf gebleken, en verkopen ze daarom ook niet meer.

Eigenlijk wil ik niet akkoord gaan met die 59.5%, want zij hebben mij een product verkocht dat niet goed was, waardoor ik nu klachten heb. Ik vind in dit geval dat ik voor 100% vergoed moet worden, ook al ligt de vloer 4,5 jaar, en omdat ik garantie op de vloer heb. Maar heb ik wettelijk recht op 100% vergoeding, of moet ik genoegen nemen met 59.5% en heel veel geld bijbetalen voor een nieuwe vloer? Wat ik dus eigenlijk wil weten, is waar ik wettelijk recht op heb.

Geachte heer, mevrouw,

Ik herformuleer uw vraag voor het gemak: waar heeft u nu recht op? Dit hangt enerzijds af van de koopovereenkomst die u 4,5 jaar geleden heeft gesloten met de woningstoffeerder en anderzijds van de wet. Ik ken de inhoud van uw koopovereenkomst (met de bijbehorende algemene voorwaarden) niet dus ik beperk mij tot de wet.

U heeft recht op een correcte nakoming van een verbintenis. In uw geval zou er sprake kunnen zijn van een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. Mijns inziens is deze tekortkoming toerekenbaar aan de legservice. De legservice had de oorzaak van te terkortkoming rederlijkerwijs behoren te voorkomen. Zij heeft immers specialistische kennis in huis en moet beroepshalve rekening houden met de ondervloer.

Mijn advies luidt: schrijf (evt. in samenwerking met een jurist) een brief aan de woningstoffeerder waarin u aangeeft dat de woningstoffeerder destijds een wanprestatie heeft gepleegd. In deze brief vordert u een correcte nakoming van de destijds gesloten overeenkomst binnen een termijn van bijvoorbeeld 4 weken. Weigert het bedrijf, dan kunt u altijd naar de rechter stappen. Let wel, hier zijn hoge kosten aan verbonden. Raadpleeg altijd eerst een jurist om te beoordelen of het in uw situatie verstandig is om naar de rechter te stappen.

Het risico bestaat natuurlijk dat de woningstoffeerder een dergelijke brief niet waardeert en u in het geheel geen korting meer geeft. Dan staat u helemaal met lege handen. U dient dan ook zelf een afweging te maken wat in uw geval verstandig is.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag