Stel vraag

Particulier


Geachte Jurist/Juriste,
Mijn vraag gaat over de zorgverzekering die ik heb bij het Zilveren Kruis.
In September en December 2012 heb ik wegens financiele problemen mijn zorgverzekering niet kunnen betalen,deze betaalde ik altijd zelf via internetbankieren en niet met automatische incasso.
Na een betalingsregeling te hebben afgesproken over desbetreffende maanden met de zorgverzekeraar was mijn enigste optie dit via een automatische incasso te doen en ben hier ook mee akkoord gegaan.
De premie van de overige maanden plus de premie van de 1e betalingsregeling werden dus automatisch afgeschreven helaas door te weinig saldo op mijn betaalrekening lukte dit niet op de 1e van de maand zoals zij dit wensen en werd het bedrag teruggeboekt.
Op een latere datum dan gewenst zijn deze bedragen alsnog afgeschreven zij het niet op tijd.
Heb dus wel altijd geprobeerd mijn premie te betalen.
In Januari 2013 ben ik in het ziekenhuis beland met een hartinfarct en heb daardoor in Maart 2013 een rekening gekregen van mijn zorgverzekeraar van 387 euro betreffende mijn eigen risico.
Deze kon ik niet in een maal betalen en heb wederom een betalingregeling getroffen met de zorgverzekeraar deze regeling starte op 26 April 2013.
Wegens het continu roodstaan op mijn betaalrekening heeft de bank begin april mijn rekening geblokkeerd en konden er dus geen bedragen meer worden afgeboekt.
De voorwaarden van de bank zijn 1 dag per 3 maanden een positief saldo te hebben dit lukt normaal gezien altijd omdat maandelijks mijn salaris hierop binnenkomt.
Op desbetreffende datum zijn er van deze rekening te veel bedragen in een keer afgeboekt waardoor de 1 dag regel niet werd nagekomen en ik dus een debet stand had.
Wegens deze financiele problemen zijn de afspraken met de zorgverzekeraar wat betreft het automatisch afschrijven niet nagekomen en is dus mijn 1e betalingsregeling komen te vervallen en moet ik nu dus deze rekening in een maal betalen plus nog de reguliere premie van de maand april.
Heb met de zorgverzekeraar meerdere malen contact gehad over mijn financiele situatie en aangegeven dat mijn rekening geblokkerd was en dat daardoor de automatische incasso's niet op tijd betaald konden worden en of zij alstublieft mijn betalingsregeling weer door konden laten gaan.
Het antwoord was NEE er kon maar eenmaal gebruik worden gemaakt van deze regeling en werd deze afspraak niet nagekomen dan kwam deze te vervallen.
Wederom de situatie uitgelegd maar ik kon niet opnieuw een regeling aangaan werd duidelijk vermeld in de desbetreffend brief die ik destijds had ontvangen.
Tijdens dit telefoon gesprek werd tevens vermeld dat ook mijn andere regeling die ik had afgesproken betreffende het eigen risico verhaal was geannuleerd ik was met stomheid geslagen,deze was nog helemaal niet aan de orde omdat de eerste betalingdatum pas een aantal dagen later moest plaats vinden en ik dus ruim op tijd was om aan mijn betalings verplichtingen te voldoen en dit ook heb voldaan voor deze datum.
Het verdere advies van de zorgverzekeraar was probeer een regeling te treffen met de stadsbank als u betalingsproblemen hebt of de schuldhulpsanering.
Dit komt zeker aan de orde als iedereen mij op deze wijze gaat helpen.
De vraag die ik nu voor u heb is de volgende:Mag deze zorgverzekeraar deze laatste afspraak nu zomaar annuleren terwijl ik mij zeer uitdrukkelijk aan deze afspraak heb gehouden zijnde de eerste termijn van betalen.
Op deze manier worden mijn betalings problemen alleen maar groter gezien de bedragen die ik nu aan hun in een keer moet voldoen.
Te weten het bedrag van mijn eerste regeling 277 euro plus de reguliere maandpremie 271 euro plus 387 euro van de laatste betalingsregeling,bij elkaar zo'n 935 euro dat bijna de helft van mijn salaris is.
U zult begrijpen dat ik zeer ontevreden ben met deze oplossing die mijn zorgverzekeraar nu bij mij neerlegt.
Graag uw advies omtrent deze hele situatie en of ik hiertegen ook stappen kan ondernemen.
Mvg,

U bent meermaals een overeengekomen betalingsregeling niet nagekomen. Dat betekent dat u volgens mij grote betalingsproblemen heeft. Ik adviseer u dan ook dringend om hulp te vragen om uw betalingsproblemen op te lossen. Die zullen ongetwijfeld ook contact opnemen met de zorgverzekeraar en te proberen dat probleem op te lossen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag