Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Afgelopen december/januari hebben wij ons bedrijfspand laten verbouwen. Een onderdeel hiervan was het leggen van een nieuwe PVC vloer. Wij hebben alle zaken laten uitvoeren die de winkel nodig achtte voor het leggen van de vloer: volledige vloer leeghalen, vloer na levering in ruimte laten liggen voor een X aantal uren, de winkel heeft de betonnen vloer geëgaliseerd en daarna de PVC vloer verlijmd.

Nu hebben wij in januari al melding gemaakt dat er een aantal 'glimmende stroken' in de vloer zitten. Hiervoor heeft de winkel een polish gestuurd welke we eerst moesten proberen. Dit hielp helaas niet. Daarna heeft de winkel een expert van de leverancier langs gestuurd. Deze kwam met een conclusie waar wij erg van geschrokken zijn:
- De stroken liggen verkeerd om (legrichting)
- De vloer is niet nagewalsd (daardoor opstaande randen in het hele pand)
- De vloer is niet afgekit (risico op vochtschade na 2 jaar is zeer groot)
- De vloer is niet stofgezogen voor en na egaliseren

De expert geeft aan dat het afkitten nog prima gedaan kan (en eigenlijk moet) worden. Het vervangen van de glimmende stroken is normaal geen probleem maar omdat de vloer voor en na het egaliseren niet gestofzuigd is, is het risico dat de betonnen vloer beschadigt. Dit is nagenoeg onherstelbaar zonder de gehele vloer opnieuw te leggen. De opstaande randen van het pvc zijn niet meer herstelbaar (dit zijn eigenlijk 'klodders lijm' die de randen omhoog drukken).

Conclusie expert: vloer is zeer onkundig gelegd en niet conform richtlijnen, waarschijnlijk niet door een professional. Enige manier is verwijderen en opnieuw egaliseren en leggen.

Het bedrijf waar wij gekocht hebben wil hier niets van weten. Ze geven aan dat de leverancier 'gewoon de stroken moet vervangen' en verder niets. Leverancier en de winkel willen beide niet het risico dragen dat de betonnen vloer onherstelbaar beschadigt bij het verwijderen van de glimmende stroken. Wij als consument willen dit risico uiteraard ook niet dragen en vinden het erg vervelend dat blijkbaar de gehele vloer niet goed gelegd is.

Welke stappen kunnen wij het beste ondernemen? Leverancier vindt dat wij er met de winkel uit moeten komen en de winkel geeft aan "je klacht was glimmende stroken, dat gaan wij verhelpen. De rest had je maar bij oplevering moeten melden". Dit hebben wij niet gemeld omdat wij ook geen experts zijn...

Alvast bedankt voor uw advies.

Met vriendelijke groet.

U heeft een overeenkomst gesloten met en alle werkzaamheden laten uitvoeren door de winkel. Dus u moet de winkel ook aanspreken. Als er nu door een deskundige een aantal gebreken zijn vastgesteld moet de winkel die gebreken verhelpen. De stelling dat de andere gebreken bij de oplevering gemeld hadden moeten worden is onzin. U ben inderdaad geen expert en dat hoeft ook niet. U moet wel maar dat doet u ook de problemen direct melden als u er kennis van gekregen heeft. Ik adviseer u een aangetekende brief te sturen aan de winkel en herstel van alle problemen te eisen. Als u dat wilt kunt u hiervoor gebruik maken van een van de standaarddocumenten. Als u juridische hulp wilt inschakelen kunt u daarvoor vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met mij of een van de juristen op deze site, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord

Beoordeel dit antwoord:

Ik ben het eens met de heer Martens. U bent geen deskundige op dit gebied en van u kan dus niet worden verwacht dat u alle gebreken bij oplevering al zou hebben onderkend. Gaat het om kleur o.i.d. dan is het iets anders, maar dat technische onvolkomenheden bij oplevering niet als klachtpunt zijn gemeld maakt nog niet dat u uw rechten hebt verspeeld. Bovendien kan men er niet van uit gaan dat u instemt met een vloer die - kort gezegd - knoeiwerk is.

De wederpartij geeft al aan dat men de vloer niet wil vervangen. Een ingebrekestelling hoeft u dus niet meer te sturen. Ik adviseer u wel om de wederpartij te laten weten dat u een derde opdracht gaat geven voor herstel en dat u de kosten op de wederpartij gaat verhalen, tenzij men binnen veertien dagen aanbiedt alsnog correct na te komen en eventuele schade die u inmiddels hebt geleden (waaronder onderzoekskosten van de expert), te vergoeden. Ik help u hier graag bij.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag