Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Garantie tuinstoelen verlopen?
Vorig jaar april bij Blokker tuinset gekocht ("Medio"). Tijdens zomer door 2 stoelen gezakt; zwakke scharnieren blijkbaar. Blokker schoof probleem af op het filiaal: Daar kregen wij de bevestiging dat de stoelen geruild konden worden. Eind maart 2013 6 nieuwe standenstoelen gekregen met de bevestiging dat deze stoelen door een nieuwe fabrikant en dus met stevigere scharnieren zijn geproduceerd. Alles prima, maar..... Blokker verkoopt deze nieuwe stoelen in 2013 met 3 jaar garantie. Heb ik als koper van de oude stoelen uit 2012 recht op nieuwe garantie??? 3 jaar vanaf 2012 , 3 jaar vanaf maart 2013(omruildatum) of vervalt garantie zoals Blokker mij per mail meegedeeld heeft???
Ik zou dat graag willen weten mochten de scharnieren toch niet zo stevig zijn als beloofd.
Bij voorbaat dank.

Beste vraagsteller,
de meningen zijn daarover verdeeld.
u dient 3 soorten rechten te onderscheiden:
1a) een garantie van de leverancier ;
1b) fabrieksgarantie;
2) "de wettelijke garantie.(boek 7:17BW e.v)

Mogelijk zal Blokker u onthouden van de garantie van 3 jaar(1a), maar Blokker kan nooit uw rechten ontnemen die u hebt op grond van de wet(2). De wet zegt dat een gekocht product moet voldoen aan gerechtvaardigde verwachtingen die de koper mag /mocht hebben op grond van de inhoud van de koopovereenkomst. Afhankelijk van de prijs/kwaliteit verhouding mag u van een terrasstoel toch wel verwachten dat deze minimaal een vol jaar of twee zonder problemen gebruikt kan worden. Dient er zich een gebrek aan binnen zes maanden na aankoop dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek niet bestond ten tijde van de aankoop. Na die zes maanden moet de koper dat bewijzen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag