Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Beste vraagsteller,
dat hangt er van af of de eerste schilder alle werkzaamheden - dus ook die niet gedaan zijn door hem - ook van u vordert, of dat de prijs uit de offerte is aangepast. In het eerste geval moet u natuurlijk niet betalen u bent immers niet tevreden. Wel zal u de schilder een brief moeten sturen waarin u hem in gebreke stelt en u moet hem in dat geval ook de mogelijkheid geven te herstellen. Dit is alleen niet afdwingbaar als u goede gronden hebt die het vertrouwen in een goede afloop bij u hebben weggenomen. Anderzijds in het tweede geval dat de schilder dus zijn prijs heeft aangepast en kennelijk zich heeft teruggetrokken uit de overeenkomst, zit u nog steeds met de herstelwerkzaamheden en de kosten die daarmee gepaard gaan. Ook in dat geval moet u dit bedrijf een in gebreke stelling brief sturen en eventueel nog een deel van de gevolgschade eisen/ verrekenen.
Voor u is het volgende van belang. Ik ga ervan uit dat u een particulier bent, en dus niet als bedrijf o.i.d. de opdracht aan de schilder hebt verstrekt.
1. De schilder mag de opdracht niet zelf opzeggen.
2. De schilder heeft slechts recht op betaling als het werk is opgeleverd. Het werk is, zoals ik van u begrijp, nog niet af. Dus de schilder heeft geen recht op betaling.
3. De kosten van een andere schilder zijn voor u als schade aan te merken. U hebt pas aanspraak op vergoeding van dit soort schade als u de schilder eerst de kans hebt gegeven zijn verplichtingen alsnog na te komen. U moet dus (hoe vervelend ook) een sommatie sturen waarin u de schilder sommeert het schilderwerk binnan acht dagen te hebben afgerond. Houdt hij zich daar niet aan, dan kunt u de andere schilder opdracht geven de werkzaamheden af te maken en kunt u de kosten daarvan op de eerste schilder verhalen.