Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste ,

Op vrijdag 5 april 2013 wilde ik via de website van Arkefly de ticketprijzen inzien voor een retour Amsterdam - Santo Domingo.
Op de hoofdpagina van de website was duidelijk aangegeven dat er extra kosten in rekening worden gebracht voor de verschillende klassen stoelen, maaltijden, entertainment programmas e.d.

Bij het bekijken van de vluchten, volgt een stappenplan en ik ben steeds in de veronderstelling geweest dat gedurende dit stappenplan deze kosten verduidelijkt zouden worden. Bij stap 1 wordt de vlucht geselecteerd. Bij stap 2 dienden mijn gegevens te worden ingevuld; gegevens zoals mijn naam, adres en geboortedatum die vrij makkelijk voor een ieder te krijgen zijn (LET OP geen privégegevens zoals paspoortnummer, BSN etc.)
Bij stap 3 (heel “handig” overzicht genoemd), waren mij de totale kosten nog steeds niet duidelijk.
Stap 4 en 5 van het boekingsproces zijn de “betaling” en de “bevestiging”.
Om niet voor verrassingen te komen staan over de totale reissom – en omdat ik er van uit ben gegaan dat onder de stap bevestiging (zoals de naam aangeeft) de boeking wordt bevestigd – en ik dus nergens aan gebonden zou zijn, heb ik inderdaad doorgeklikt.
Dat bij het naar beneden scrollen lichtgedrukt staat aangegeven dat hiermee de boeking definitief wordt gemaakt in het systeem, is voor mij helemaal niet duidelijk geweest.
Te meer omdat ik pas in stap 3 van het stappenplan was, en nog niets had bevestigd naar mijn weten.

Op het moment dat ik onder de stap betaling nog geen specificatie had van de totale reissom, heb ik het programma afgesloten.
Vervolgens heb ik een mailtje ontvangen met daarin het vluchtschema en de betalingsgegevens. Rede voor mij om te denken dat er iets mis was gegaan. Ik heb toen direct ook een email teruggestuurd naar het contactcenter om te vermelden dat ik geen boeking heb geplaatst en alleen de totale reissom wilde inzien.
Hier heb ik na het weekend een reactie op gehad – dat ik 100% annuleringskosten dien te betalen als ik wil annuleren. Na telefonisch contact te hebben opgenomen met het contact-center werd mij medegedeeld dat als ik vrijdag meteen had gebeld, hier wel wat aan te doen was geweest. Dat vind ik heel vreemd. Ik heb per mail dit meteen doorgegeven; anno 2013 moet dit toch gewoon kunnen?

Arkefly heeft zich inderdaad ingedekt voor het een en ander, maar ik voel mij ontzettend bedonderd door de wijze waarop de website (het stappenplan) dus blijkbaar in elkaar zit. Overigens had een ieder deze boeking onder mijn naam kunnen plaatsen. Dat vind ik zeer verontrustend.

Ik zit nu vast aan boeking/annuleringskosten, die ik niet kan betalen.

In hoeverre sta ik hier in mijn recht?

Beste vraagsteller,
in zoverre ga ik met u mee dat de bevestiging van een bestelling meestentijds op de bevestigingspagina moet worden gedaan en niet in fase vooraf. De manier waarop lijkt me in strijd met wetgeving rondom de wijze waarop en hoe een aanbieder zich moet profileren op zijn website en de klant beschermt tegen zichzelf. Verduidelijking is hier het sleutelwoord en als de aanbieder afwijkt van andere systemen van vergelijkbare aanbieders adviseer ik u zeker het hier niet bij te laten zitten. Ik ben bereid u hiermee te helpen tegen een kleine vergoeding, of u kunt zich ook melden bij het Juridisch Loket bij u in de buurt.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag