Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste,

In mei 2012 hebben mijn vriendin en ik een bank en eetkamerstoelen gekocht bij een woonwinkel. Deze meubelen hebben een garantietermijn van 3 jaar.

Al in juli 2012 begonnen wij de eerste problemen te ervaren met de door winkel geleverde producten. De stof op de bank ging steeds losser zitten en begon plooivorming te krijgen. Iets wat in mijn ogen niet vreemd was omdat we de bank nog aan het "inzitten" waren. Alleen hield het hierbij helaas niet op, de zitvlakken van de bank waren in december 2012 zover ingezakt dat de bank zijn volledige comfort is verloren. Deze verergering heeft alleen maar doorgezet en momenteel mijden wij de bank omdat deze simpelweg niet meer comfortabel zit. Ook is de vering rond het koppelstuk van de bank en de chaise longue zo ver verdwenen dat men daar nu op het houten frame zit wat de twee delen met elkaar verbind. Als men hier verkeerd plaatst neemt, ben ik bang dat iemand zich nog serieus kan bezeren aan dit meubel.

Ook met de eetkamer stoelen ervaren wij problemen. Sommige wielen draaien al minder spoelen, stoelen kraken hier en daar en schuim in de leuningen laat los waardoor de houten constructie voelbaar is.

Zoals u waarschijnlijk begrijpt vinden wij deze gang van zaken niet acceptabel. De kosten voor de bank en eetkamerstoelen vielen ons destijds mee. Gezien wij ervaring hebben met meubels met een aanschafprijs van rond dit budget weten wij dat er ongeveer een levensduur van 5 jaar verwacht kan worden. Geen 8 maanden!

Vanwege al deze klachten heb ik in februari 2013 contact op genomen met de winkel om een garantieclaim in te dienen. We voelen ons absoluut niet serieus genomen met onze klachten. Voor de eetkamerstoelen is ons alleen gevraagd op welke ondervloer deze stonden en daarna hebben we over deze stoelen nooit meer wat vernomen.

Met betrekking tot de bank is ons alleen om foto's gevraagd, waarbij ik al aangegeven heb dat ik moeilijk foto's kan maken van een comfort probleem. Wel heb ik de foto's opgestuurd.

De klacht werd doorgestuurd naar de leverancier. Deze heeft ons het voorstel gedaan om een "onafhankelijke partij" naar onze meubelen te laten kijken. Maar nu komt het, hiervoor gelden de volgende eisen:
- Leverancier heeft duidelijk haar eigen "onafhankelijke" partij ingeschakeld. Ik vind dit zeker niet onafhankelijk.
- We moeten een overeenkomst ondertekenen waarin de volgende punten vermeld staan:

* Wanneer de klacht gegrond is zal *** tot reparatie overgaan. Wanneer reparatie niet mogelijk is, zal de leverancier tot vervanging overgaan. De kosten voor de expertise van *** van € 121,00 excl. btw en de voorrijkosten van € 65,00 excl. btw zullen volledig door de leverancier worden bekostigd.

* Wanneer de klacht niet gegrond is zullen de kosten voor de expertise van *** van € 121,00 excl. btw en de voorrijkosten van € 65,00 excl. btw volledig door U bekostigd moeten worden. Woonwinkel zal deze kosten aan U doorberekenen.

* Wanneer de klacht niet gegrond is en U toch beslist tot reparatie over te gaan, zal de woonwinkel U tegemoet komen en de voorrijkosten van € 65,00 excl. btw voor zijn rekening nemen.

Ik heb zelf al duidelijk aangegeven dat ik absoluut niet met deze voorwaarden akkoord ga, en heb hierna niets meer vernomen van de woonwinkel.

Mijn vraag is nu dus als volgt:
Kan een bedrijf het juridisch gezien maken, na aan ons voor de som van €1600,- ondeugdelijke producten heeft geleverd om op deze manier met garantie om te gaan? Waarin wij een contract moeten tekenen met een door de leverancier aangewezen partij (en deze onafhankelijk noemt) met daarin het risico dat wij alsnog met een defecte bank zitten, eetkamer stoelen die niet goed zijn en een extra risisco lopen van €186,- excl btw? Dit lijkt mij juridisch gezien onmogelijk. Het is duidelijk dat zowel de winkel, als de leverancier, als de onafhankelijke partij er allemaal beter van worden als ze de klacht als ongegerond beoordelen.

Graag ontvang ik meer informatie over welke volgende stappen ik kan zetten.

Bij voorbaat heel veel dank!

Beste vraagsteller,
U moet zich afvragen of u met bovenstaand beleid akkoord bent gegaan, dat zou zo kunnen zijn als dat in de algemene voorwaarden wordt opgesomd behorende bij de aankoop van de meubels.
Anderzijds is het wel zo dat dan bepaalde voorwaarden, als onredelijk bezwarend kunnen worden bestempeld en terzijde kunnen worden gezet door een consument koper.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte mevrouw Martens-Ferwerda,

Allereerst hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik heb mijn mapje van de betreffende winkel er nog eens op nageslagen, maar buiten algemene verkoopvoorwaarden heb ik geen garantievoorwaarden ontvangen.

In de verkoopvoorwaarden wordt nergens gesproken over garantie.

Zover ik kan terug zien ben ik dus nergens akkoord gegaan met dit beleid.

Nogmaals hartelijk dank!



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag