Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Ik heb vanaf 1 juni 2011 t/m 31 mei 2013, 2 x een jaarcontract gehad. In maart 2012 heb ik mijn contracturen gewijzigd van 20 uur naar 18 uur. Nu krijg ik geen 3de jaarcontract omdat de Hr- adviseur van mening is(hij weet dit niet zeker) dat deze urenwijziging ook een contractverlenging betreft. Ik zou dan vanaf 2011 tot 2013 al 3 x een jaarcontract verlenging hebben gekregen. Men wil geen vastcontract geven, wat wettelijk gezien na 3 jaar verlenging zou kunnen/ moeten. De personeels adviseur van het bedrijf geeft aan dat ik wettelijk gezien recht heb op een 3de jaarcotract. Ik zou dit graag willen. De leidinggevende gaf aan dat dit ook aan de orde zou zijn als het de 3 de verlenging zou betreffen. Qua functioneren zijn er geen bijzonderheden. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Wie staat in zijn recht omdat wettelijk gezien ik een derde jaarcontract zou mogen en kunnen krijgen. Alvast bedankt voor u tijd en aandacht.
Een wijziging van uren is geen 'nieuwe' arbeidsovereenkomst. Het is slechts een inhoudelijke aanpassing. Uw werkgever kan u dus een derde arbeidsovereenkomst aanbieden.
Mocht uw werkgever hier niet achter staan kan ik wellicht wat voor u betekenen. Neemt u dan vooral contact met mij op middels de direct contact knop.
Beste vraagsteller,
Ik denk dat de verlaging van het aantal uren tijdens een lopende overeenkomst tot stand is gekomen, waarbij de eindduur van het lopende contract niet wijzigde? In dat geval betreft het gewoon een aanpassing van de lopende arbeidsovereenkomst en is er geen nieuwe overeenkomst ontstaan. Ergo, u begint straks aan uw derde tijdelijke conctract.
Reactie van de vraagsteller
Dank u voor deze reacties. Ik heb de Hr- adviseur gesproken. Kort gezegd meld hij mij het volgende> De rayonmanager en de leidinggevende hebben gezamenlijk, maart 2013, besloten dat er na 3 contracten of max 36 maanden er geen vast contract wordt gegeven. Een mutatie, zoals mijn uren, wordt door de leidinggevende gezien als een contract. Besluit is genomen op grond van 2 uitgangspunten.
1) de huidige ontwikkelingen die zich binnen de zorg afspelen, economische redenen die van invloed zijn op de oragnisatie
2) de huisadvocaat(van de instelling) heeft uitgezocht dat er een aantal zaken is geweest waarin medewerkers hun contractmutaties hadden aangevochten, jurisprudentie. Er bestaat een risico dat een katonrechter beslist dat de urenmutatie gezien worden als een nieuw contract. Aangezien de leidinggevende en de rayonmanager besloten hebben dat zij geen enkel risico willen is het besluit daarop geënt.
Ik heb deze samenvatting van de HR- adviseur gekregen. Ik heb de rayonmanager gebeld, die mij terug verwijst naar de leidinggevende. Die beslist over het verlengen van een contract. Ik heb met haar morgen een gesprek. Mi kan zij echter niets omdat het een algemeen besluit betreft. Of dit wettelijk gezien klopt, denk ik niet. De andere rayons hebben deze afspraak vz niet! Daarnaast betreft het een jaarcontract waarbij zij niet verplicht zijn mijn contract te verlengen danwel opgaaf van reden te doen. Ik hoop dat zij mij een jaarcontract geven desnoods in een cotract vastgelegd dat ik geen beroep kan doen op een vastcontract. Ik heb weinig hoop. Vind de wijze waarop het gaat wel vervelend. Groet.
Beste,
U kunt inderdaad geen 3e contract afdwingen. Een mutatie is slechts een aanvulling op de arbeidsovereenkomst, namelijk het aanpassen van de aantal arbeidsuur in het lopende contract.
U kunt uw leidinggevende nogmaals onze adviezen en kennis overbrengen.
Ik hoop voor u dat u een contract krijgt, want dat kan echt probleemloos in dit geval.
Reactie van de vraagsteller
Dank u voor het antwoord. Ik denk dat ze voor de zekerheid gaan. Vooral omdat er een situatie geweest is dat een katonrechter de werknemer in het gelijk stelde. Men wil voorkomen een vast contract te moeten geven. Ik wil enkel een jaar contract en zit er niet op te wachten eea juridisch aan te vechten. Ik neem u antwoord en die van u collegae zeker te harte en mee tijdens mij gesprek. Ik wil u vriendelijk bedanken voor u tijd, aandacht en kennis. Vr groet.
Heel graag gedaan en als uw werkgever met een van ons wil overleggen dan kan dat.
Reactie van de vraagsteller
Een fijn aanbod maar zij hebben een huisadvocaat(?)die zij raadplegen. Ik zal het zeker ter sprake brengen. Groet.
Reactie van de vraagsteller
Nu heb ik nog veel overuren staan. Ze zeggen dat ik maar 2 weken mag opnemen. Ik kan wel de hele maand mei vrijnemen van de dagen die ik nog heb. Kan ik di doen, of kunnen zij bpalen dat ik maar 2 weken mag opnemen. Wa als ik laat uitbetalen. Wordt ik dan gekort op een eventuele uitkering?
In de cao of arbeidsovereenkomst zal omschreven zijn hoe er met overuren wordt omgegegaan (tijd voor tijd of uitbetalen?). Als er niets geregeld is, is het een kwestie van onderhandelen.
Uitbetaling van overuren heeft geen invloed op uw uitkering.