Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Afgelopen week heb ik een huis verkocht. De koper stelt dat het huis bepaalde gebreken heeft. Wij herkennen ons in vele zaken niet en vinden eigenlijk dat er veel flauwe kul bij staat. De gebreken die ze melden:
- Doucheslang bad lekt
- Doucheslang van douchecabine lekt en douchestang (waar douchekop aan hangt) zit scheur in.Echter werkt het prima.
- Douchecabine is toe aan vervanging. Kitranden laten los en glas is niet meer volledig te reinigen. Dit is ook bij bezichtiging gemeld en had partij dus ook gewoon kunnen zien.
- In de tuin is een glasplaat gevallen waardoor er glas in tuin lag. Er is veel weggehaald. Helaas niet alles (was niet goed zichtbaar). De koper heeft hierop de tuin professioneel laten reinigen en wil kosten op ons verhalen.
- Bij de spotjes op badkamer ontbreken enkele chromen

Vervelend dat de koper zo moeilijk doet.
Op grond van de NVM-akte aanvaardt de koper het huis in de staat waarin het zich bij verkoop bevindt. U bent voor die gebreken dus niet aansprakelijk, tenzij het gaat om gebreken die aan normaal gebruik van het huis in de weg staan.

De gebreken die ik in uw bericht vind, zijn niet ernstig genoeg om te concluderen dat het huis niet normaal gebruikt kan worden. Het lijkt erop dat de koper vindt dat u verplicht bent het huis zo op te leveren alsof u een aannemer bent. Dat is natuurlijk niet zo; de koper moet kleine gebreken voor lief nemen.

Overigens zie ik wel dat uw opsomming van gebreken ophoudt bij de chromen ringen van de spotjes. Ik weet dus niet of u nog meer punten had willen noemen. Zo ja, dan kunt u via de website van rechtswinkel.nl op dit bericht reageren.

Beoordeel dit antwoord:

Ik ben het volledig eens met mijn collega en merk nog daarbij nog op dat geen sprake is van verborgen gebreken; alles wat u schrijft had door koper opgemerkt (gezien, getest etc.) had moeten worden bij de bezichtiging (behalve het latere glas in de tuin, maar daar had hij zich voor de levering over moeten beklagen en u bovendien de kans moeten geven op te ruimen).

Beoordeel dit antwoord:

In aansluiting op het overigens goede advies van mijn collega van Binsbergen adviseer ik u om toch schriftelijk en aangetekend te reageren naar de koper dan kan er geen misverstand ontstaan over hoe u er over denkt.
Als u daarvoor juridische hulp wilt inschakelen kunt u daarvoor vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met mij of een van de juristen op deze site, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor alle reacties. Het is erg vervelend dat de koper zich zo opstelt. De mailberichten die ik heb gekregen bevat ook taalgebruik waar wij totaal niet van gediend zijn. Ze maken ons oa. uit voor leugenaars en stellen zich agressief op.

Het is zo dat ik het huis 4 jaar bewoond heb.Probleemloos. Uiteraard zijn er dingen in een woning die onderhoud behoeven en bij sommige zaken denk je: ach laat maar, ik slaap er niet minder om. (zoals de eerder genoemde lekkende doucheslang). Toen ik de woning accepteerde 4 jaar geleden zat er een scheur in de ruit van de schuur. Hier ga ik toch ook niet moeilijk over doen?

We hebben weer een nieuwe mail van ze gehad met nog meer punten (zucht!). Ik heb ze gezegd vandaag te berichtten over ons standpunt. De berichten die u hierboven hebt neergezet ga ik dan ook als leidraad gebruiken. Mocht u nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag zodat ik mijn antwoord aan de koper zo goed mogelijk kan onderbouwen.

De totale lijst van "gebreken":
- Doucheslang bad lekt
- Doucheslang van douchecabine lekt en douchestang (waar douchekop aan hangt) zit scheur in.Echter werkt de douchestang prima.
- Douchecabine is toe aan vervanging. Kitranden laten los en glas is niet meer volledig te reinigen. Dit is ook bij bezichtiging gemeld en had partij dus ook gewoon kunnen zien.
- In de tuin is een glasplaat gevallen waardoor er glas in tuin lag. Er is veel weggehaald. Helaas niet alles (was niet goed zichtbaar). De koper heeft hierop de tuin professioneel laten reinigen en wil kosten op ons verhalen. Aanvullend hierop: ze klagen nu ook over sigarettenpeuken en kattenpoep.
- Bij de spotjes op badkamer ontbreken enkele chromen ringen. Van de zes ontbreken er 2. De spotjes werken echter prima.
- de badkamer is voorzien van bad met bubbelbad functie. Van de 10 gaatjes doen het er 5. Dit is overigens al verteld tijdens de bezichtigingen en is waarschijnlijk zelf zeer eenvoudig te verhelpen.
- 2 Ventilatieroosters bij de ramen op de bovenverdieping zijn dicht geverfd en kunnen niet meer geopend worden. Ook de handvatten waarmee ze geopend en gesloten hadden kunnen worden, mits ze niet dichtgeverfd waren, zijn afgebroken. Deze stelling is juist. Dit was echter ook al zo toen ik de woning kocht 4 jaar geleden.
- De mechanische ventilatie werkt niet. Deze stelling is onjuist of gedeeltelijke onjuist. De ventilatie is voorzien van 3 standen. Wij hebben deze altijd op stand 3 gezet en heeft altijd gewerkt. Het zou dus kunnen dat stand 1 en 2 niet werken. Dit hebben wij nooit getest. De oplossing is simpel: condensatoren vervangen.
- Sloten. De achterdeur en voordeur hebben dezelfde sleutel. Hiervan schijnen er 6 van te zijn en we hebben er 5 ingeleverd. Omdat er 1tje ontbreekt hebben ze de sloten moeten vervangen en de kosten willen ze op ons verhalen. (dit vind ik persoonlijk het dieptepunt van de opsomming van de punten).

Dit is de volledige lijst.

Als ik dit zo zie dan denk ik: bij 90% van de punten grote onzin en de eerder genoemde "aannemersfunctie ". Ik heb soms het idee dat ik daarom ook flink in de maling wordt genomen.
Het glas in de tuin vind ik persoonlijk erg vervelend en had ik graag zelf willen oplossen maar die kans is mij nooit geboden. De factuur ga ik dan ook echt niet betalen.

Graag zou ik een reactie willen op bovenstaande uiteenzetting. Ik heb jullie eerdere antwoorden zeer gewaardeerd!


Ik blijf bij mijn eerdere antwoord en onderschrijf ook nog steeds de antwoorden van mijn collega's.

Beoordeel dit antwoord:

Meermaals is in de rechtspraak al uitgemaakt dat niet ieder gebrek in een woning, en zeker niet als het een oudere woning betreft recht geeft op herstel of schadevergoeding. Van de lijst die u aangeeft is er niets wat u moet herstellen of schadevergoeding voor moet betalen. Vrijwel alles zijn gebreken dit zichtbaar waren bij koop van de woning. Het lijkt er op dat de verkoper probeert alsnog een deel van de koopsom terug te krijgen. Ik adviseer u om dat niet te doen want u loopt ook nog eens de kans dat er nog meer "gebreken" genoemd worden als u toegeeft. Als u juridische hulp moet of wilt inschakelen kunt u daarvoor vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met mij of een van de juristen op deze site, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Nogmaals dank voor jullie antwoorden. Ik heb de kopers inmiddels, mede aan de hand van jullie antwoorden, een aangetekend schrijven gestuurd. Mocht ik hier een reactie op krijgen en/of er zijn andere zaken die gaan spelen dan zal ik dat hier, indien nodig, weer opnieuw plaatsen.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag