Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Aanspraak op garantie aankoop tuinset

Wij schrijven u deze brief naar aanleiding van de door jullie geleverde "lounge set Toronto” welke is gekocht op 20 februari 2023 en geleverd is op 6 maart 2023.

Na het voorgaande contact hebben wij reeds gemeld niet tevreden te zijn met het geleverde product. De lounge set is zodanig krom getrokken dat de planken los zijn gebarsten van het frame en de algehele staat en de kwaliteit van de bank strookt niet met het kostenplaatje van € 2.999,- . De lounge set heeft nu d.d. 25 januari 2024 nog geen 11 maanden buitengestaan en vertoont gebreken die nooit zo snel aan bod mogen komen. De eerdere reactie van de leverancier is dat wij de bank niet hebben mogen afdekken, maar dit strookt totaal niet met wat er is geadviseerd door de verkoopadviseur. Er werd ons zelfs een afdekzeil aangeraden met afmetingen van de bank. Wij hebben hier € 140,- voor betaald en hadden dit natuurlijk nooit betaald op het moment dat deze overbodig zou zijn. Telefonisch heeft de leverancier zijn excuses hiervoor aangeboden, omdat de verkoopadviseur ons dus verkeerd heeft geadviseerd.

Wij hebben inmiddels ook contact opgenomen met een hout expert en zijn bevindingen op basis van de toegestuurde foto’s zijn het volgende:
- Het materiaal wat is gebruikt herken ik niet als teak hout.
- De dikte van het hout is niet voldoende om kromtrekken te voorkomen (niet geschikt voor buiten).
- Het lijkt eerder gelamineerd hout dan massief teak.
- Constructie latten zijn te dun.
- Veel lijmverbindingen laten los; dit is hoogstwaarschijnlijk het resultaat van een verkeerde constructie. Onvoldoende tussenruimte bij de montage resulteert in krom zetten van het hout waardoor deze ook is losgekomen van het aluminium frame.
- De algehele kwaliteit is zeer slecht voor een bank in deze prijsklasse.

De leverancier heeft een oplossing geboden door een care set toe te sturen. De theorie van de leverancier is dat als wij de bank behandelen met deze set de planken op miraculeuze wijze weer recht zullen trekken en wij weer veel plezier van de lounge set zullen hebben. Volgens de hout expert is dit geen realistische oplossing en zal dit geen verschil maken op de kromgetrokken en gebroken planken.

Wij hebben mede door advies van de houtexpert geen vertrouwen meer in deze lounge set en willen ons beroepen op de non-conformiteit wetgeving. Wij willen middels deze mail de koopovereenkomst ontbinden en het volledige bedrag retour ontvangen van de leverancier.
Wij balen er van dat het op deze manier moet maar het mag niet zo zijn dat de leverancier misleidende producten verkoopt en de klant hier de dupe van is.

Goedemiddag,

Vervelende situatie waar u in verkeert. In geval een product wordt geleverd welke niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mocht hebben (gelet op de prijs, materiaal, doel van gebruik, etc.), kunt u in de meeste gevallen de overeenkomst ontbinden en uw geld terugvragen. De wet schrijft wel voor dat u de verkoper in de gelegenheid hebt gesteld om het gebrek te herstellen (tenzij het niet meer mogelijk is). Als u met succes een beroep doet op ontbinding van de overeenkomst, kunt u ook een bijkomende schadevergoeding (bv. kosten voor het inschakelen van een expert) terugvorderen. E.e.a. is uiteraard pas duidelijker in te schatten nadat de overeenkomst, correspondentie en eventuele algemene voorwaarden zijn doorgenomen. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag