Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij zijn in de blijde verwachting van ons 1e kindje. Deze zal rond begin / half Juli komen.
Nu hebben wij rond de kerst onze babykamer besteld. Deze hadden we in overleg met de winkel op afroep geplaatst op half mei. Er is toen tegen ons gezegd dat de meubels er dan zeker zijn en meestal al eerder geleverd worden.
In februari zijn wij gebeld dat de meubels binnen waren en dat we die konden ophalen. In maart zijn we langs de winkel gegaan om te vragen of we dan nog vooraf moesten bellen. Het bedrijf gaf aan dat het wel de voorkeur heeft.
Wij hebben toen op 18 april gebeld om aan te geven de meubels te willen halen. Echter kregen wij te horen dat de meubels niet binnen zijn. Ze konden de bestelling met spoed eerder kunnen krijgen. Zal ca 2 a 3 weken duren.
In de eerste week van mei hebben wij toen zelf nogmaals gebeld of de meubels binnen waren. Er werd toen helaas weer gezegd dat ze nog niet geleverd zijn.
Het zou nog 2 a 3 weken duren. Er werd gezegd dat we niet moeilijk moesten doen omdat we de afroep toch op half mei hadden gezet en ze de meubels dus maar een weekje later zouden bezorgen.
Vrijdag 18 mei zou het bij de leverancier binnen komen en dan hadden wij het woensdag 23 mei.
Wij hebben hier toen op ingestemd en gezegd dat we het vertrouwen wel kwijt zijn. Het bedrijf zou er alles aan doen om de gemaakte afspraak na te komen.
Dinsdag hebben wij gebeld om na te vragen hoelaat de levering kwam. Dit kon nog niet gezegd worden. Vandaag hebben wij nogmaals zelf gebeld en gevraagd. Nu kregen wij weer te horen dat het nog niet geleverd is. Duurt nog 2 weken.
Wij zijn het vertrouwen in het bedrijf nu echt kwijt en willen de aanbetaling terug en de koop annuleren.
De directie van het bedrijf zegt dat dit niet mogelijk is. Klopt dit? Wat zouden we hieraan kunnen doen?

Van harte gefeliciteerd met uw zwangerschap. Ik hoop dat alles goed gaat. Vervelend dat tijdens zo´n belangrijke periode in uw leven u met juridische sores te maken krijgt.
Van belang is wat er in de overeenkomst en als die van toepassing zijn in de algemene voorwaarden staat. In het algemeen moet u bij niet tijdig leveren de tegenpartij de kans geven om de spullen alsnog te leveren. Maar dat heeft u ook gedaan. Ik adviseer u dan ook om een brief te sturen aan de winkel waarin u aangeeft dat er al meermaals is toegezegd dat de kinderkamer geleverd zou worden. Tevens kunt u opnemen dat het gezien de vermoedelijke datum van bevalling is het van groot belang dat nu echt geleverd wordt. U geeft dan tevens aan dat zij bijvoorbeeld uiterlijk 1 juni de kinderkamer moeten leveren en dat als ze dat niet doen u zich het recht voorbehoud de koopovereenkomst te ontbinden en uw aanbetaling terug te vorderen en eventueel nog schade claimt.
Wilt u dat iemand u in deze zaak verder bijstaat dan ben ik daar uiteraard graag toe bereid.

Beoordeel dit antwoord:

U kunt inderdaad de koop ontbinden vanwege een (meervoudige) niet-nakoming van de leveringstermijn. Alleen wordt het wellicht moeilijk om op tijd een andere babykamer geleverd te krijgen....
Ontbinden doet u door een (aangetekende) brief te sturen. Uiteraard moet de aanbetaling worden terugbetaald. Hier mogen geen annuleringskosten op worden ingehouden. Ook zou u zelfs nog, indien u nu meer kosten moet maken bij een andere leverancier, deze meerkosten ook op de oude leverancier kunnen verhalen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag