Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij zijn in blijde verwachting van ons 1e kindje en de uitgerekende datum is 9 september, dus nog maar even te gaan. Op 3 maart jl. hebben wij de babykamer besteld, waarvan op papier is afgesproken dat de babykamer in de maand juni door de winkel geleverd zou worden. uiteindelijk is de afspraak gemaakt dat wij de levering zouden krijgen op maandag 25 juni a.s.

Op woensdag 13 juni jl. (gister) hebben wij een brief ontvangen van de winkel dat de levering van de babykamer is vertraagd en dat de levering is uitgesteld naar omstreeks week 31 (30 juli - 3 augustus). Daarbij is aangegeven dat, indien dit problemen veroorzaakt, dat je dan naar één van de filialen kan komen (met aankoopbon) en dat er in overleg wordt gekeken naar een passende oplossing.

Na ontvangst van de brief in de middag zijn wij direct naar de winkel gereden om te zorgen voor een passende oplossing, aangezien de aangegeven week te laat is!

Wij zijn erg slecht geholpen, de brief werd mondeling herhaalt (moet ik daarvoor naar het filiaal komen, wat ook niet direct naast de deur ligt?), oplossingen moest je zelf aandragen en "we moesten maar wachten". Erg klantonvriendelijk dus!

Overigens kwam er ook nog naar voren, en dat is wel het belangrijkste, er heeft een levering van 100 kamers (hetzelfde type) onlangs plaatsgehad. Voordat wij op 25 juni waren ingepland, werd 8 juni voorgesteld. Omdat 8 juni voor ons geen mogelijkheid was (vakantie buitenland) werd dit dus de 25e ... wat werd gezegd: alle kamers zijn geleverd aan andere klanten, daar zat "onze" kamer dus ook bij.

Een tijdelijke voorziening was daarna aangegeven, en dit was enkel een bedje. Maar totaal niet gelijkwaardig als wat in bestelling is, dit gaven zij zelf ook aan, omdat het materiaal minder is, maar het is toch maar voor tijdelijk ...? Gevraagd of het een mogelijkheid was om te kijken voor een andere kamer. Kamer gevonden en gelijkwaardig qua prijs. Echter, alleen het showroommodel kon geleverd worden, want deze staat niet meer op voorraad. Niet voor deze kamer gekozen, omdat het showroommodel niet compleet was (knoppen van kasten, enkele beschadigingen). Op zoek naar weer een ander model. Eén gevonden maar deze is wat duurder. Eerst mar de vraag gesteld of deze uberhaupt op voorraad stond en de terugkoppeling ontvangen dat dit zeer zeker het geval is. Doro ons de vraag gesteld of zij ons tegemoet konden komen in de kosten, aangezien deze kamer qua prijs wat hoger ligt. Nee, dat konden zij niet. Aangegeven door ons dat wij de kamer dan ook niet willen, want wij gaan natuurlijk de winkel niet belonen om een fout die zij hebben gemaakt en de leveringsafspraak niet kunnen nakomen.

Voordat we vertrokken werd aangegeven om morgenochtend terug te bellen, naar hun collega.

Vanmorgen gebeld naar de winkel en hebben we de manager gesproken. Hij wilde graag tot een oplossing komen en begreep dat de levering te laat is voor ons. Overigens was de kamer, die duurder is maar op voorraad zou staan, na zijn check NIET op voorraad en zou dus geen optie zijn. De kamer, het zogezegde type showroommodel (zie ook hierboven) daarvan stond nog wel iets op voorraad. Na een check staat in het magazijn de kast, wandrek en commode op voorraad. Het bedje niet en dan zouden we die uit de showroom mee kunnen nemen. Aangegeven is dat na een controle deze er nog goed uit ziet.

Ondanks dat ik zelf naar dit bedje wil kijken, wil ik graag weten of dit nu wel echt een passende oplossing is. We hebben dan een complete babykamer, niet onze eerste voorkeur, maar hij is toch ook erg leuk. De prijs ligt nagenoeg gelijk (75 euro duurder), maar is natuurlijk niet totaal nieuw (bedje uit showroom). Waar hebben wij nu recht op? Wat kunnen wij nog meer doen om tijdig een complete babykamer tot onze beschikking te krijgen? Wat kunnen wij verwachten van de winkel etc? Ik hoor het graag, zodat wij een goede beslissing kunnen nemen.

U bent uitdrukkelijk overeengekomen dat u een de babykamer op 25 juni geleverd zou krijgen.
Uit de mededeling van de verkoper dat de kamer nu pas een maand later geleverd wordt is af te leiden dat de verkoper blijvend in de nakoming van de overeenkomst tekort zal schieten (art. 6:83 BW).
U hoeft de verkoper dan ook niet eerst in gebreke te stellen, maar u heeft het recht om om de koopovereenkomst onmiddellijk te ontbinden.
Indien reeds betaling heeft plaatsgevonden dan kunt het bedrag dus terugvorderen.
U hoeft geen genoegen te nemen met een andere babykamer.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag