Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Kan dit zo maar onder nederlands/europees recht?
Het lijkt erop dat het bedrijf een voldoende zwaarwegend belang heeft om deze langdurige overeenkomst (want dat is het ook al staat er niets op papier) op te zeggen. De vraag is echter wat gezien de lange historie en het hoge percentage van uw omzet (dus feitelijk uw afhankelijkheid) een redelijke opzegtermijn hiervoor zou zijn en/of een vergoeding op zijn plaats zou zijn. U kunt voor meer advies/hulp vrijblijvend rechtstreeks contact op nemen met een van de juristen hier, bijv. via de link 'direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.
Mijn kantoor kan u bij deze kwestie van dienst zijn.
Geachte vraagsteller,
Ik sluit mij aan bij mevrouw mr. Doomernik.
Ter toelichting nog het navolgende:
Duurovereenkomsten zijn in de basis opzegbaar. Slechts indien de redelijkheid en billijkheid dit vereisen dient er een zwaarwegende grond voor beeindiging te zijn. De beeindiging dient dan ook nog gepaard te gaan met een redelijke opzegtermijn en/of vergoeding.
In uw casus moet dus allereerst gekeken worden naar de vraag of de redelijkheid en billijkheid vereisen dat een zwaarwegende grond moet bestaan. Het verlies van 90% van de omzet is in dat verband zeer zeker een eerste indicatie.
Pas daarna komen we toe aan de daadwerkelijke grond voor opzegging en de beoordeling van de zwaarwegendheid ervan.
Gezien het feit dat U voor 90% van uw omzet afhankelijk bent van deze overeenkomst kan ik U enkel aanraden deskundige bijstand te zoeken.
Met vriendelijke groet,
mr. J. Wassink
U heeft een niet schriftelijke overeenkomst voor onbepaalde tijd zou ik verdedigen, een duurovereenkomst. In bijna alle gevallen kan een de3rgelijke overenkomst worden opgezegd, vermits een redelijke opzegtermijn wordt gehanteerd. Wat een redelijke opzegtermijn is staat niet in de wet. De Hoge Raad meent, dat dit afhankelijk is van de omstandigheden van het geval. Daarbij is mede van belang hoe lang u al leverancier bent, hoe afhankelijk u bent van deze klant en hoeveel tijd er nodig is voor een heroriëntatie, maar ook van de financiële problemen waar de afnemer mee vandoen heeft.
Juist omdat de Hoge Raad geen schema's hanteert van redelijke termijnen mag een advocaat daar niet te stellig over zijn. Maar ik denk dat de te hanteren opzegtermijn hier van variëren van minimaal een half jaar tot maximaal 2 jaar.