Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Wat nu?
Beste vraagsteller,
hebt u al betaald?
zo ja, dan is er een probleem want u hebt een rechtsvordering op de boedel.
Mogelijk is er fabrieksgarantie geleverd. Daar kunt u gebruik van maken als het product een gebrek vertoont. Op grond daarvan kan de fabrikant u niet terug verwijzen naar de failliete leverancier.
Ook mogelijk is dat er tijdens het plaatsen een fout is gemaakt, dan kunt u mogelijk de tussenpersoon proberen aan te spreken in verband met wanprestatie en schade.
Reactie van de vraagsteller
Helaas, wij hebben al betaald. Ik heb de fabrikant al gebeld, maar zij verwijzen ons terug naar de failliete leverancier.
Zij schrijven het volgende:
Wij hebben geen contract met u, dat gaat allemaal via de failliete leverancier.
Wij hebben alleen montagewerk gedaan in opdracht van de failliete leverancier.
Wij kunnen niet de garantie overnemen omdat wij geen contract met u hebben gemaakt dat gaat allemaal via de failliete leverancier.
Ik heb wel van de fabrikant de gegevens van de curator ontvangen en heb hem al wel een mail gestuurd met ons probleem. Hopelijk weet hij een oplossing voor ons.
Tevens wil ik nog contact opnemen met de onderaannemer die de dakkapellen geplaatst heeft. Misschien dat er tijdens het plaatsen een fout is gemaakt.
Wat betekent een rechtsvordering op de boedel?
Bedankt voor de eerste reactie.
Beste,
de fabrikant heeft in die zin gelijk dat u inderdaad geen contract met hem hebt. Maar het kan wel zo zijn dat de fabrikant garantie toezegt, de zogeheten fabrieksgarantie op levensduur en kwaliteit enz.
Als nu blijkt dat er een gebrek is aan het product en geen fabrieksgarantie moet u uw claim, een vordering uit wanprestatie (non conformiteit) inderdaad melden bij de curator, deze drukt op failliete boedel(vermogen), en u bent dan een van de (mogelijk vele) schuldeisers.
Reactie van de vraagsteller
Goedendag,
Ik heb een mail van de curator ontvangen en hij zegt daarin:
Het bedrijf voert geen activiteiten meer uit en kan dus ook niet meer voldoen aan haar garantieverplichtingen. Helaas kan ik u niet anders berichten.
Nu weet ik het niet meer. Er moet toch iemand zorg dragen voor de garantie?
Beste vraagsteller,
u dient een brief te schrijven naar de curator waarin u hem een redelijke termijn gunt om de overeenkomst, welke niet behoorlijk is uitgevoerd, alsnog na te komen door bijvoorbeeld herstel of vervanging. Indien hij dat niet wil of het is niet mogelijk, dan moet u de overeenkomst ontbinden geheel of gedeeltelijk en voor de schadevergoeding opkomen als schuldeiser van de failliete boedel.