Wonen, Buren
Particulier
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht bij een woningcorporatie, maar de aannemer is failliet gegaan vlak voordat de woning was afgebouwd. De corporatie heeft een andere aannemer de woning laten afbouwen en de opleverpunten laten oppakken.
Nu staat er echter nog 1 opleverpunt open, namelijk over een grote hoeveelheid scheuren en beschadigingen in de tuinmuur. De corporatie weigert hier echter iets aan te doen en zegt zelfs niet de verantwoordelijkheid hiervoor te erkennen, met de opmerking erbij "tsja, als de aannemer er nog was, hadden we die aansprakelijk gesteld!". Sterker nog, bij het laatste gesprek werd ook gemeld dat de corporatie uberhaupt geen garantie gaat bieden aan de woning, aangezien de garantie bij het koopcontract was overgedragen aan de aannemer en die is failliet. Dit staat in sterk contrast met eerder gedane uitspraken (we zouden gewoon garantie hebben) en de corporatie reageert niet op mijn email vragend om de situatie met betrekking tot garantie.
Nu is mijn vraag, in hoeverre is de corporatie (als verkoper) aansprakelijk en verantwoordelijk voor 1) de correcte oplevering van de woning, en 2) voor de garantie? Ik ben wel op de hoogte van winkeliers die garantietermijnen moeten handhaven zelfs al is een fabrikant failliet, maar ik weet niet hoe dit zit in onze situatie.
Hartelijk bedankt voor uw tijd.
Nu staat er echter nog 1 opleverpunt open, namelijk over een grote hoeveelheid scheuren en beschadigingen in de tuinmuur. De corporatie weigert hier echter iets aan te doen en zegt zelfs niet de verantwoordelijkheid hiervoor te erkennen, met de opmerking erbij "tsja, als de aannemer er nog was, hadden we die aansprakelijk gesteld!". Sterker nog, bij het laatste gesprek werd ook gemeld dat de corporatie uberhaupt geen garantie gaat bieden aan de woning, aangezien de garantie bij het koopcontract was overgedragen aan de aannemer en die is failliet. Dit staat in sterk contrast met eerder gedane uitspraken (we zouden gewoon garantie hebben) en de corporatie reageert niet op mijn email vragend om de situatie met betrekking tot garantie.
Nu is mijn vraag, in hoeverre is de corporatie (als verkoper) aansprakelijk en verantwoordelijk voor 1) de correcte oplevering van de woning, en 2) voor de garantie? Ik ben wel op de hoogte van winkeliers die garantietermijnen moeten handhaven zelfs al is een fabrikant failliet, maar ik weet niet hoe dit zit in onze situatie.
Hartelijk bedankt voor uw tijd.
U koopt van de woningbouwcorporatie, dus niet van de aannemer. Dat betekent dat de aannemingsovereenkomst is gesloten tussen de aannemer en de corporatie. De corporatie is dus, als verkoper, verantwoordelijk voor eventuele gebreken.
Hoe het zit met de garantie hangt af van wat erover is afgesproken. Mijn eerste reactie is dat, als u part noch deel hebt aan de aannemingsovereenkomst, de corporatie 'gewoon' verantwoordelijk is voor het verkopen van een deugdelijke woning. Het probleem van de garanties staat daar wat mij betreft los van.