Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Een en ander, zoals zo vaak, hangt af van de omstandigheden. Hoe is de set ingeleverd? Is er bij inname gecontroleerd? Wanneer heeft u wat van de verhuurder gehoord? Het beste wat u kunt doen is met een aangetekende brief gemotiveerd betwisten dat de schade door u is veroorzaakt, dat u de set hebt ingeleverd zoals u hem bij aanvang van de huur ook hebt gekregen, en dat de set op een normale wijze door u is gebruikt en daar ook eventueel getuigen van heeft.
U kunt inderdaad het beste in een brief uw standpunt uiteenzetten aan het incassobureau. Deze zal de zaak dan terug leggen bij de verhuurder. Het is aan de verhuurder om een procedure te starten en aan te tonen dat u zich niet als een goed/zorgvuldig huurder van de apparatuur heeft gedragen. Verhaalt de huurder overigens de huurpenningen op u of de schade om de boxen te herstellen of beide en om welk bedrag gaat het?
Reactie van de vraagsteller
Ten eerste hartelijk dank voor dit advies. de verhuurder verhaalt de schade van het defect aan de geluidsapperatuur op ons. Deze schade bedraagd 250 exclusief btw (297,50 incl.)
Het is geen groot bedrag, maar wij willen uit principe niet betalen voor een schade waar wij niet verantwoordelijk voor zijn.
Als u de schade niet veroorzaakt heeft dan moet u de schade ook niet betalen. Zoals mijn collega Gerda Laan al aangaf stuur een brief naar het incassobureau waarin u uw versie van het verhaal verteld en laat het zo nodig op een procedure aankomen. Dit is een zaak voor de kantonrechter dus dat kunt u zelf doen. U kunt bij de rechter zelfs mondeling uw verhaal vertellen.