Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wie verantwoordelijk voor pakje tijdens vervoer?

Ik heb een lamp in perfecte staat verkocht op Marktplaats.nl voor ongeveer 80€. De koper wilde dat de lamp naar haar werd gestuurd. Ik stelde een verzendmethode van DHL voor via een screenshot, waarmee ze akkoord ging. Ik stelde de methode voor omdat de koper zou betalen voor de verzending. Indien belangrijk: ik was mij ervan bewust dat deze methode waarschijnlijk niet verzekerd zou zijn, maar ik heb deze veronderstelling niet gecontroleerd. Ik ging er ook van uit dat in geval van verlies de koper de schade zou moeten dragen, omdat dit de norm is in Duitsland (voor zover ik weet), waar ik vandaan kom.

Helaas is het pakket niet aangekomen, een onderzoek via DHL leidde tot geen resultaat. DHL zegt dat het op grond van de wet niet verantwoordelijk is en slechts een kleine schadevergoeding van €9,15 zal betalen.

Ik heb op sommige websites gelezen dat in Nederland in principe de verkoper verantwoordelijk is voor de schade van zoekgeraakte pakketten, maar het hangt ervan af wie vooraf de verzendmethode heeft gekozen en of er een afspraak is gemaakt over het risico van het zoekraken van de zending.

Is het risico van het verlies van het pakket overgegaan op de koper op het moment dat ik een screenshot heb gemaakt van de verzendmethode, inclusief de kosten van de methode? Met het screenshot had ze op de site van DHL kunnen vinden dat de methode onverzekerd was (had zij dat niet sowieso moeten weten gezien de lage prijs en de normen in NL?) en een alternatief kunnen voorstellen.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag