Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wie is voor wat aansprakelijk bij aanleg glasvezelkabel? Welk recht heeft de consument?

In oktober 2018 zijn wij ingestapt in project aanleg glasvezel buitengebied. Hierdoor zouden wij alleen kosten maken voor het aangaan van een abonnement bij een provider en vastrechtvergoeding. Wij hebben ons toen voor 2 kabels ingeschreven (persoonlijk en zakelijk)
In april 2019 is onze boerderij geheel afgebrand. Dit is tijdens de schouw in oktober 2019 opgenomen in een schouwrapport. In dit schouwrapport staat dat er geen woning is en dat de glasvezelkabel op rol geleverd kan worden op ons erf. Verder in het rapport hebben wij akkoord getekend dat de kabel kosteloos aangelegd zou worden.
Tussen maart 2020 en juni 2020 is 1 glasvezelkabel aangelegd en op rol geleverd. De 2de is nooit door de aannemer aangelegd bij ons op het erf. Na de aanleg van de kabel bleef de betreffende netwerkbeheerder ons bellen om aan te sluiten in de meterkast. Wij hebben 5x uitgelegd dat wij nog geen huis hadden om aan te kunnen sluiten en dat wij contact op zouden nemen als dit wel mogelijk zou zijn, medio half 2021. Zij hebben toen aangegeven dat de aansluitkosten in de meterkast dan voor onze eigen rekening waren. Hiermee zijn wij telefonisch akkoord gegaan.

Nu is het eindelijk zover dat de herbouw bijna klaar is en hebben wij contact met ze opgenomen dat de glasvezelkabel in de meterkast klaar ligt.
Zij geven aan dat wij vorig jaar niet wilde aansluiten ondanks diverse acties vanuit hen. (Hoe hadden we moeten aansluiten op een braakliggend stuk grond?)
Wij wilden en willen nog steeds graag aangesloten worden, maar zij willen nu dat wij alle kosten betalen van de aanleg, €1200 excl btw ipv ong €500 alleen aansluitkosten. De reden die zij aangeven is omdat wij 2 kabels op rol hebben liggen en maar 1 ervan hebben gebruikt. Terwijl die 2de kabel nooit is aangelegd.
Daarnaast willen zij ons aansprakelijk stellen als er bij het doormeten van de kabel gebreken zouden zijn buiten de woning en/of de openbare weg naar het stationshuisje. De kosten van de eventuele reparatie willen zij dan doorberekenen naar ons. Terwijl dit in onze ogen niet bij ons ligt, maar bij de aannemer die de aanleg niet goed verzorgd heeft.

We zijn erg verbaasd over de gang van zaken en vinden het ook onbegrijpelijk en onrechtvaardig.

Na dit lange verhaal willen wij graag weten wat onze rechten zijn als consument.
Wie is voor wat aansprakelijk en/of kan aansprakelijk gehouden worden?
Geldt dat schouwrapport nog en de afspraken die daarin staan?
Klopt het ook bij glasvezel (net als andere nutsvoorzieningen) dat de consument alleen aansprakelijk is voor de gebreken vanaf het punt waar de kabel het huis binnenkomt? En mochten er gebreken zijn buiten de woning en deze niet door de consument veroorzaakt zijn dat dan de leverancier aansprakelijkheid is?

Wij horen graag van u en indien mogelijk wat wij zouden kunnen ondernemen naar de netwerkbeheerder.
Met vriendelijke groet

U zegt de aannemer heeft iets niet goed gedaan: is dat uw aannemer, ik neem aan van de netwerkbeheerder? Verder lijkt het me een zaak van overmacht, leidende tot het feit dat hetgeen u in feite wordt verweten u niet of niet in zijn geheel kan worden verweten. Het verhaal is denk ik te lastig en dient onderzocht te worden,vooral de geldende voorwaarden en bijzondere afspraken.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag