Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wie aansprakelijk voor bijtincident hond?

22 september is onze hond gebeten tijdens de hondenuitlaat door een hond uit de roedel. Door deze hond is hij al eerder gebeten. De hondenuitlaat trekt zijn handen er vanaf en verwijst naar zijn algemene voorwaarden.
We hebben contact gezocht met de eigenaar van de hond en gevraagd het incident in te dienen bij haar WA verzekering. Het gaat hier om dierenartskosten van bijna 800,-.
Bij een eerder incident, met dezelfde hond, hebben we de kosten niet verhaald. Ook hier waren de kosten hoog. In overleg met hondenuitlaat hebben we hier toen vanaf gezien.
Dezelfde week hebben we aangifte gedaan van dit bijtincident bij de politie. Dit neemt de eigenaar van de bijtende hond ons kwalijk.

We hebben contact met de eigenaar van de bijtende hond via Whatsapp. Helaas loopt dit contact stroef. Het laatste contact is van 19 oktober 2023.
In een appje vroegen wij om contactgegevens van de tussenpersoon.
Waarop wij een bericht kregen dat ze alles heeft doorgestuurd naar haar tussenpersoon en dat het nu buiten haar invloed ligt. Verder dat ze het zo snel en netjes mogelijk probeert te regelen, maar dat ze er ook een lang proces van kan maken.
Het feit dat ze de gegevens van haar contactpersoon niet geeft en dat ze dreigt alles te vertragen voelt niet goed. Sinds 19 oktober 2023 hebben wij niets meer vernomen.

Daarnaast vraag ik mij ook af of de hondenuitlaat niet verantwoordelijk is, omdat :
- Hij heeft onze hond eerder gebeten.
- Hij heeft eerder een andere hond gebeten buiten de roedel.
- De uitlaatservice zegt dat hij de eigenaar heeft gevraagd te gaan oefenen met een muilkorf voor hun hond.

Hieronder de brief uitleg wat er volgens de hondenuitlaat gebeurd is:

Beste,
Hierbij stuur ik jullie mijn feitelijke weergave van de confrontatie tussen L. en C. op 22 september 2023.
Zoals gebruikelijk laad ik meestal eerst L. uit, dan Z. en als laatste C. Dat werkt het prettigst. Zo ook dit keer.
Omdat ik het prettig vind om C. een lijntje aan te doen, wilde ik dit ook doen toen hij uit zijn hok werd gehaald in de bus. L. stond op dat moment zo’n 5 meter van ons vandaan.
Omdat C. best druk is lukte het eerst niet om de lijn aan te krijgen, tijdens deze poging had L. besloten om eens te komen kijken. Terwijl ik met C. bezig was kwam L. vlak bij
ons staan, waar C. van schrok, omdat ik hem nog vast had. Hierop reageerde hij fel naar L.i, die daar weer van schrok. En zo ontstond er een kortstondig confrontatie, waarbij de
schade bij C. meeviel, maar die bij L. onfortuinlijk genoeg niet.
Tot zover , mijn waarnemingen van vrijdag 22 september 2023.

Ik hoop dat u mij verder kan helpen met een eventuele vervolgstap.

Beste heer, mevrouw,

Wat een vervelende kwestie en hopelijk gaat het weer goed met de hond. Wettelijk gezien is de eigenaar aansprakelijk voor de schade die de hond aanricht. Echter, maak ik op uit het verhaal van de uitlaatservice dat deze de honden heeft 'los laten' lopen. Hiermee, vervalt de aansprakelijkheid van de eigenaar en is de uitlaatservice aansprakelijk voor de schade.

U mag met mij direct contact opnemen middels dit platform of middels mailadres: groenewegenjuristen@gmail.com

Gegroet, de heer Groenewegen, J.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goedenavond meneer Groenewegen,

Dank u voor uw verrassende antwoord. Wij dachten steeds dat de eigenaar van de hond aansprakelijk was. Dit had de eigenaar van de hondenuitlaat aan ons vertelt. Kunt u aangeven waar u uw kennis op baseert? Is dit te vinden in het wetboek of is dit uit eventuele jurisprudentie?

Verder vragen wij ons af welke vervolgstappen wij kunnen nemen en wat u daarin voor ons kunt betekenen. Wilt u ons dit laten weten?

Met vriendelijke groet,
Micha de Bruin


Beste mw. de Bruin,

Dank voor uw reactie. U mag mij benaderen middels mailadres: groenewegenjuristen@gmail.com. Ik kan u dan nadere informatie verstrekken en uitleg geven over de kosteloze juridische bijstand.

Gegroet, de heer Groenewegen, J.

Beoordeel dit antwoord:

Beste mw. de Bruin,

Wij hebben niets meer vernomen van u, is het toegezonden bericht in goede orde ontvangen door u ...?

Mag ik van u vernemen.

Met vriendelijke groet, de heer Groenewegen, J.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dag meneer Groenwegen,

Wij hebben intussen deze kwestie met de tegenpartij geregeld en afgesloten. Heel erg bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet, Micha


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag