Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Wet verbetering functionering VvE's vs Modelreglement 1973

Sinds 1 januari 2018, staat de Wet verbetering functioneren VvE's toe dat eigenaren kunnen besluiten om geen geld in een reservefonds te storten, onder voorwaarde dat 80% van de eigenaren hiermee akkoord gaat. Samengevat op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huis-kopen/geld-reserveren-voor-groot-onderhoud-appartementengebouw
Dankzij deze mogelijkheid in de wet kan men afzien van het maken van een zgn. Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en de bijbehorende verplichtingen. Ook wordt dan de hoogte van eventuele bijdragen aan 'een' reservefonds niet gedicteerd door de inhoud van zo'n Meerjarenonderhoudsplan.
Alternatief is om een reservefonds aan te houden van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw, maar als de VVE ook hier geen behoefte aan heeft, kan men dus met 80% van de stemmen besluiten om helemaal geen fonds aan te houden (mits men de kosten voor (groot) onderhoud dan direct beschikbaar heeft).

Modelreglement 1973 stelt dat er wel degelijk stortingen gedaan moeten worden, namelijk:
Artikel 18: maandelijkse stortingen voor normaal onderhoud/herstelwerkzaamheden (uitgewerkt in art 17) + maandelijkse stortingen voor periodiek schilderwerk & noodzakelijke vernieuwingen + extra maandelijkse voorschotbijdrage bij voorgenomen "grote" uitgaven + maandelijkse storting voor buitengewone uitgaven in een reservefonds (art. 31).

Vraag 1: In het modelreglement is er sprake van een aantal verplichtingen tot het maandelijks storten van bedragen. Als men ervoor kiest om af te zien van het storten van geld in een reservefonds, hoeft men dan in principe helemaal niet meer te storten? Mogen alle eigenaren 'gewoon' alles vanaf hun eigen bankrekeningen afrekenen, inclusief klein onderhoud, verzekeringen, etc? Puur naar de letter van de wet kijkend.... Dit zou de noodzaak voor een zakelijke rekening, met bijbehorende onnodige kosten elimineren.
Vraag 2: Indien de wet stelt dat een reservefonds niet verplicht is bij 80% van de stemmen, en de VVE gaat daadwerkelijk over op het afschaffen van een reservefonds, zou dit niet in strijd zijn met het modelreglement 1973?

Modelreglement 1973 Artikel 31 lid 2 stelt: De gelden van het reservefonds worden krachtens besluit van de vergadering gedeponeerd op een afzonderlijke bankrekening ten name van de vereniging.
Vraag 3: Maak ik hieruit op dat de vereniging een lopende rekening alsmede een afzonderlijke rekening voor het reservefonds dient te hebben (dus minstens twee rekeningen)?

Tot slot nog het volgende waar ik mee zit:
Artikel 37, lid 5 van het Modelreglement 1973: "Besluiten door de vergadering tot het doen van uitgaven die een in de akte nader te bepalen bedrag
te boven gaan, kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van ten minste drie/vierde van het aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering......etc."
Vraag 4: In de splitsingsakte dit bedrag niet nader bepaald (er is geen bedrag genoemd). Betekent dit dat ELKE uitgave waarop dit artikel van toepassing is, een meerderheid van stemmen vereist?
Ik vraag dit omdat er 'zo maar' uitgaven gedaan blijken te zijn in onze VVE, zonder überhaupt te stemmen of zelfs zonder dat ze begroot waren. Die uitgaven betroffen evenmin uitgaven die onder het 'normale' onderhoud vallen.

Onze VVE wordt beheerd door een zogenaamd professioneel beheerder. Er is al jaren geen begroting opgesteld, we storten elke maand trouw onze bijdrage en de jaarrekeningen/financiële verantwoording van de afgelopen 4 jaar werd pas na 4 jaar een keer verstuurd. Die verantwoording klopt wel maar het blijkt dat er sinterklaasje is gespeeld met gemeenschapsgeld ('onderhoud' gepleegd door bedrijven van familieleden van bewoners), zonder stemmen of begroting, en telkens als ik 'lastige' vragen stelde of het ergens mee oneens was werd dit genegeerd. Ik wil dus graag weten hoe het met deze details zit om het e.e.a. recht te zetten.

Ik dank u zeer voor uw hulp!

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag