Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Werkgever zegt iets anders dan in arbeidscontract.

In mijn arbeidsovereenkomst staat letterlijk het volgende:
De werktijd bedraagt 40 uur per week. (ma t/m vrij) De dagelijkse aanvangstijd is niet later dan 0900 uur. Einde werktijd is niet vroeger dan 1630 uur. De tussenliggende uren worden algemeen beschouwd als de kerntijden van het kantoor.
Indien de werkgever het noodzakelijk acht, kunnen aan de werknemer werkzaamheden opgedragen worden boven de vastgestelde werktijden. Dit echter zonder dat de werknemer aanspraak kan maken op compensatie/vergoeding hiervan.
Eventuele overuren (inclusief reistijd) worden geacht in het genoemde salaris inbegrepen te zijn.
Nu staat er in de personeelsgids:
- Onder werktijd wordt verstaan de tijd waarin de werknemer werkzaamheden voor / namens de werkgever verricht.
Het volgende staat in de personeelsgids:
Overwerk, meerwerk, tijd-voor-tijd, verschoven uren, extra reistijd:
- De werknemer wordt geacht al zijn werkzaamheden binnen werktijd te verrichten. Eventueel overwerk en meerwerk van de werknemer wordt geacht in het loon te zijn inbegrepen.
Uitgezonderd zijn de situaties waarin overwerk of meerwerk plaatsvindt op verzoek van de leidinggevende of na overleg met de leidinggevende. Indien dit het geval is kan er een vergoeding plaatsvinden, voor medewerkers tot en met schaal X.
Procedure:
Medewerker dient een verzoek in bij de leidinggevende. De leidinggevende bepaalt of sprake is van overwerk, meerwerk, tijd-voor-tijd, verschoven uren of extra reistijd (meerwerk / overwerk in reistijd).
Overwerk:
Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht bovenop een werkweek van 40 uur. Hele uren worden door de werknemer aangeboden ter accordering aan de leidinggevende in loonadm.
Meerwerk:
Onder meerwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht bovenop de uren liggend tussen het parttime dienstverband en een fulltime dienstverband. Hele uren worden door de werknemer aangeboden ter accordering aan de leidinggevende in loonadm.
Tijd-voor-tijd uren
Onder tijd-voor-tijd uren wordt verstaan; de tijd die extra wordt gewerkt bovenop het fulltime / parttime dienstverband. Hele uren worden door de werknemer aangeboden ter accordering aan de leidinggevende in loonadm. Tijd-voor-tijd uren kunnen in overleg met of op verzoek van de leidinggevende één op één worden opgenomen.
Onder verschoven uren wordt verstaan; de tijd die extra wordt gewerkt bovenop het fulltime / parttime dienstverband én die binnen 2 weken weer één op één gecompenseerd wordt. Bij deze mogelijkheid worden geen uren ingeboekt in loonadm.
Extra reistijd (meerwerk / overwerk reistijd)
Dit geldt voor medewerkers in de buitendienst.
Onder extra reistijd wordt verstaan; Indien de reistijd meer is dan 10 uur per week én de reistijd + werktijd is meer dan 50 uur per week, dan gelden de extra uren als extra reistijd. Bij parttimers is dit naar rato van het dienstverband.
Medewerker en leidinggevende dragen gezamenlijk zorg voor naleving van deze richtlijn. Reistijd komt slechts voor compensatie in aanmerking indien deze is vastgelegd in een ritregistratiesysteem of een andere objectieve informatiebron. Hele uren worden in loonadm geregistreerd als meerwerk / overwerk in reistijd of tijd-voor-tijd door de werknemer en aangeboden ter accordering aan de leidinggevende.
Wij hebben geen CAO.
Nu moet ik tijdens mijn werk van thuis uit elke dag naar een andere klant. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/telt-woon-werkverkeer-als-werktijd. Kan mijn werkgever nu zeggen dat ik 10,5 uur moet werken per dag? 1 uur heen en 1 uur terug 8 uur werken en een half uur pauze? Kan hij ook zeggen plussen en minnen? Dus de ene dag 12 uur en de andere maar 6 uur? Er staat volgens mij nergens dat ik beschikbaar moet zijn van 6 tot 6? Er staat in mijn contract noodzakelijk acht extra werk maar is ver rijden door slechte planning dan noodzakelijk?
Is het niet zo omdat reistijd werktijd is dat ik dan om 1630 thuis moet zijn ipv dan pas te gaan rijden?

In zijn algemeenheid kan ik het volgende aangeven:

Als een bepaalde rit onder werktijd valt, tellen die uren in principe mee voor uw 40-urige werkweek.
Als u 40 uur per week werkt, waarvan bijvoorbeeld (doordat u opdrachten van uw werkgever krijgt om te rijden) 15 uren rijden als werktijd gezien worden, heeft u nog 25 uur over waarbij u niet achter het stuur zit.

Als het incidenteel voorkomt dat u iets langer werkt lijkt dit op basis van uw contract verondersteld te zijn inbegrepen in uw loon.

Onderstaand een zaak van het Europees Hof, waarin een mogelijk soortgelijke situatie speelde. Ook de terugrit wordt als werktijd gezien. En zou in principe binnen het standaard aantal uren werken moeten vallen, tenzij er incidenteel sprake is van enig extra werk.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=ecli:ECLI:EU:C:2015:578

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen als u nog vragen heeft of juridische bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hallo Dennis,
Allereerst bedankt voor je antwoord.
Mijn werkgever zegt dat ik 8 uur moet werken en 2 uur reistijd heb. 1 uur heen 8 uur werken en 1 uur terug plus een half uur pauze. Echter op de site van de rijksoverheid staat dat ik geen reistijd heb omdat ik elke dag van thuis uit naar een nieuwe klant rijd. Kan mijn werkgever dan zeggen dan ik dus eigenlijk 10 uur moet werken per dag? En kan hij zeggen dat ik de ene dag maar 8 uur hoef te werken en de andere dag dan 12 uur? Dit staat nergens omschreven is het dan terecht dat hij zulke uitspraken doet? Verder doet hij deze uitspraken niet tegen mensen die onder de 40 uur(incl. reizen) blijven. Hoe zit dat dan met gelijke behandeling?


Dat kan niet opgaan als het om werktijd gaat. In het geval de reistijd gezien wordt als werktijd zou u dus een dag van 10 uur maken.

De maximale werktijd per dag is 12 uur. In principe kan er per dag sprake zijn van een andere dienst. Maar alles is afhankelijk van wat er is afgesproken en wat gebruikelijk is in het bedrijf. Het zou dus vreemd zijn als u de enige bent in het bedrijf die andere "standaard" werktijden heeft.

Daar komt bij dat op basis van uw contract het gaat om een werkweek van 40 uur, van maandag tot en met vrijdag. Het gaat dus om vijf werkdagen. Ook mag u niet eerder stoppen dan 1630 en later beginnen dan 0900. Hiermee beperkt de werkgever ook voor zichzelf de ruimte. Er staat niet dat de 40 uur over minder dan vijf dagen verspreid worden.

Binnen die de standaard tijden werkt u dus al verplicht 7,5 uur per dag. Dat is 37,5 uur. Dat zou betekenen dat er bijvoorbeeld ergens een dag van 9 uur tussen zou kunnen zitten.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag