Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Werkgever benadeelt zieke werknemer tijdens ziekte?
Situatieschets; begin dit jaar liep ik een breuk op aan mijn pols. De bedrijfsarts schreef 4 weken rust voor. Ik werk als verpleegkundige onder de CAO ziekenhuizen. Hierbij heb ik een contract van 32 uur per week, waarbij een jaaruursystematiek van toepassing is. Gemiddeld wordt er 32 uur per week gewerkt, zolang aan het einde van het jaar 32 uur x 52 weken zijn behaald. Ik werk flink onregelmatig, in de zin dat ik soms 8 dagen vrij kan zijn, en hierna veel dagen of uren achter elkaar werk. Vlak voordat ik mijn pols brak, was ik veel vrij. Tijdens mijn arbeidsongeschiktheid, stond ik voor veel uren ingeroosterd. Mijn werkgever heeft aangegeven dat zij de contractuele uren (32 uur per week) registeren tijdens mijn ziekte. Echter, tijdens mijn arbeidsongeschiktheid zou ik veel meer uren werken zoals deze ingeroosterd stonden, meer dan gemiddeld 32 uur per week. Doordat er nu 32 uur wordt geregistreerd, bouw ik ruim 60 min-uren op. Mijn werkgever vertelt dat zij de regels conform de CAO ziekenhuizen toepassen.
In de CAO ziekenhuizen staat er het volgende:
artikel 6.5
1. Indien de werknemer zijn arbeid ten gevolge van ziekte/arbeidsongeschiktheid niet verricht, wordt het aantal geregistreerde ziekte-uren gebaseerd op het overeengekomen arbeidspatroon.
2. Wanneer geen arbeidspatroon is overeengekomen, geldt de gemiddelde contractuele arbeidsduur.
Hoe ik dit lees, is dat de werkgever de ingeroosterde uren dient te registreren, niet de contractuele uren. Het arbeidspatroon was immers al bekend in het rooster van maanden waarin ik arbeidsongeschikt was. Nu vraag ik mij af; klopt mij beredenering? en hoe kan ik het gesprek hierover aangaan met mijn werkgever? Mijn werkgever heeft aangegeven dat het gesprek voor haar klaar is.
In de CAO ziekenhuizen staat er het volgende:
artikel 6.5
1. Indien de werknemer zijn arbeid ten gevolge van ziekte/arbeidsongeschiktheid niet verricht, wordt het aantal geregistreerde ziekte-uren gebaseerd op het overeengekomen arbeidspatroon.
2. Wanneer geen arbeidspatroon is overeengekomen, geldt de gemiddelde contractuele arbeidsduur.
Hoe ik dit lees, is dat de werkgever de ingeroosterde uren dient te registreren, niet de contractuele uren. Het arbeidspatroon was immers al bekend in het rooster van maanden waarin ik arbeidsongeschikt was. Nu vraag ik mij af; klopt mij beredenering? en hoe kan ik het gesprek hierover aangaan met mijn werkgever? Mijn werkgever heeft aangegeven dat het gesprek voor haar klaar is.