Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Welke stappen kan ik ondernemen als consument bij een niet-deugdelijke aankoop?

Goedemiddag,
3 juli 2019 hebben wij bij een fietshandel in Utrecht een mountainbike gekocht voor mijn zoontje van 9 jaar oud. Na 2 weken kwam hij al thuis met een lekke band. Mijn man heeft gekeken, en de buitenband was nog helemaal heel. Ik heb een mail gestuurd naar de fietsenhandel, want dit hebben wij nog nooit meegemaakt. Zij gaven aan dat dit kan komen doordat het lint niet goed zit of een productiefout. We hebben er toen voor gekozen om de band zelf te plakken en even af te wachten. Toch heeft hij deze 1,5 jaar te vaak een lekke band gekregen. Iets wat wij met onze andere Trek mountainbike nog nooit hebben gehad. Nadat mijn zoontje de laatste maand weer 2x een lekke band had, heb ik toch weer contact gezocht met de fietshandel. Zij raadde ons aan om een onderhoudsbeurt te doen, en als het inderdaad een wielfout/productiefout is, zou dit vergoed worden. Ik merkte aan de telefoon dat ze de schuld probeerden af te schuiven. Met de vragen: " heb je wel een onderhoudsbeurt gedaan bij ons" en "misschien heb je de banden niet goed opgepompd", voelden wij ons niet heel erg gesteund. We hadden achteraf gezien beter direct terug kunnen gaan, nadat mijn zoon zijn eerste lekke band had. Dan was het waarschijnlijk zonder problemen opgelost. 3 weken geleden heb ik de fiets dus voor "onderhoudsbeurt" naar Mantel gebracht en daarna werden we gebeld dat de fiets een reparatie nodig had van ongeveer 350 EUR!!!! De voorvork moest vervangen worden, omdat deze afgebroken was. Hoe kan een fiets van 1,5 jaar oud die 444 euro heeft gekost een reparatie van 350 euro nodig hebben! In auto termen is die fiets total loss, terwijl het pas 1,5 jaar oud is.
De fiets wordt bereden door een jongen van inmiddels 10 jaar oud van 43 kg om naar school en sport te fietsen. Hij wordt geeneens intensief gebruikt voor het echte mountainbiken. Hoe kan dan een voorvork in 1,5 jaar versleten/afgebroken zijn?

De fietshandel heeft een garantieaanvraag ingediend bij de fabrikant van de voorvork en bij de fabrikant van de fiets. Deze aanvraag is afgekeurd vanwege corrosie/onjuist onderhoud. Op hun website staat dat er 2 jaar garantie geldt voor een voorvork, maar vervolgens hebben ze met allerlei exclusiecriteria ingedekt, dat ze nooit een garantie hoeven te geven.

We hebben ook 2 mountainbikes van een ander merk waar bijvoorbeeld nog totaal geen roest aan de kettingen zit, terwijl bij die van deze mountainbike totaal verroest zijn.

Mijn vraag is; in hoeverre kan ik hier werk van maken? Die voorvork zou onder de garantie moeten vallen. Ik heb de fiets inmiddels opgehaald, en laat ik repareren bij mijn eigen fietsenmaker, omdat mijn zoon zijn fiets nodig heeft. Ondertussen wil ik verder gaan met mijn klacht. Ik zou graag willen weten hoe ik vervolgstappen kan maken, want volgens mij word ik hier als consument flink gepakt. Alvast bedankt voor de hulp.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag