Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Welke kosten aftrekken van borg huurhuis?

Wij hebben anderhalf jaar lang een huis gehuurd via firma E. Toen wij introkken in het appartement hebben wij € 1400 borg betaald. Hiervan hebben wij bij het uitchecken € 851 NIET terug gekregen. Wij hebben toen gevraagd waar dit bedrag op gebaseerd is. Het volgende kregen wij terug:
- cleaning of the apartment (€100,-)
- paint two rooms (€280,-)
- two broken drawers in the freezer (€84,-)
- toilet seat broken (€20,-)
- replace closet with broken sliding door (€129,-)
- double bed thin top matrass missing (€79,-)
- clean stains on both matrasses of the double bed (€40,-)
- single bed matrass missing (€69,-)

Met bijna geen van deze punten zijn wij het eens. Hieronder puntsgewijs uitgelegd waarom. Wij zijn heel erg benieuwd in hoe verre wij in ons recht staan, en hier iets mee kunnen?
Puntsgewijze uitleg hebben wij inclusief bewijs foto’s al meerdere malen naar Expat housing gemaild. Wij krijgen hier geen reactie op. Telefoontjes worden ook niet opgenomen. Het enige wat ooit is terug gemaild is dat ze geen aanpassingen gaan doen aan de inhouding van de waarborgsom.

Cleaning of the apartment (€100,-)
Wij hebben het appartement schoon aangeleverd, al helemaal in vergelijking met de aan ons afgeleverde woning in juni 2021.
- paint two rooms (€280,-)
Inzake het verven van de muren: dit is niet voor de kosten van de huurder, aangezien dit opstal betreft. Daarnaast zijn deze muren ons ook op deze manier opgeleverd. Er zaten losgelaten delen verf in bijvoorbeeld de keuken en in verschillende slaapkamers.
- Two broken drawers in the freezer (€84,-)
De vrieslades waren al defect toen wij in het huis trokken. De makelaar heeft ons verzekerd tijdens de oplevering dat deze nog gerepareerd zouden worden, maar dit is nooit gebeurd. We hebben een foto waar de staat van de vriezerlades te zien is op het moment dat wij het appartement bezichtigde in mei 2021.
- Toilet seat broken (€20,-)
Na menig contactpogingen met firma E., is op 20-10-2022 jl. de klusjesman geweest om de toiletbril te repareren. Hij heeft deze op een foutieve manier gerepareerd, en dit is niet onze fout. Het repareren van de toiletbril is niet voor onze rekening.
- replace closet with broken sliding door (€129,-)
Deze kast stond al in het huis, waardoor deze dus meer dan 2 jaar oud is. Na 2 jaar worden meubels afgeschreven, en mogen deze kosten niet meer voor de rekening van huurders komen.
- repair closet that doesn’t stand right (€50,-)
De kast zelf heeft destijds 85 euro gekost. Daarnaast staat in ons huurcontract dat wij €1400 huur betalen per maand voor de kale huur en €0 per maand voor de meubels
- Double bed thin top matrass missing (€79,-)
- Clean stains on both matrasses of the double bed (€ 40,-)
De matrassen zijn ons geleverd met de bedden. Deze zijn door meerdere huren al gebruikt, waardoor gebruikssporen onvermijdelijk zijn. Daarnaast waren deze matrassen al aanzienlijk in gebruik geweest al toen wij het opgeleverd kregen. Wij hebben beide toppers moeten aanschaffen om deze reden. De matrassen zijn daarnaast al meer dan 2 jaar oud, en moeten dus worden afgeschreven (volgens internet mag de huurbaas geen geld inhouden voor slijtage door gebruik)
- Single bed matrass missing (€69,-)
Het eenpersoonsbed is nooit in ons bezit geweest, wij hebben deze zelfs nog nooit gezien. Het huis is ons opgeleverd met 3 tweepersoonsbedden, waarvan 1 zelf aangeschaft. Wij hebben dan ook geen idee waarom dit voor onze kosten komt te staan, aangezien dit bed altijd bij firma E. in opslag heeft gestaan.

Ten slotte zijn wij altijd met zorg omgegaan met het appartement. Eventuele mankementen hebben wij tijdig de makelaar aangegeven. Zijn reactie hierop was erg nalatig. Maanden hoorde wij niks meer, na meerdere pogingen tot contact. Wij hebben bewijs van Whatsapp gesprekken.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag