Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Welke elektricien betalen?
SITUATIE:
- Voor het aansluiten van enkele nieuwe groepen in de meterkast heb ik Elektricien 1 aangesproken. Op de afgesproken dag is hij komen kijken maar kon de werken dan niet uitvoeren omdat hij iets i.v.m. een aansluiting wild nakijken. Daarna had hij geen tijd (i.v.m. vakantie) en contacteerde hij een Partij 2, waar hij mee samenwerkt. Partij 2 is blijkbaar zelf geen elektricien en deze stelde Elektricien 3 aan om de werken uit te voeren.
- Ik heb zelf geen contact gehad met Partij 2 en ook niks mee afgesproken, noch schriftelijk noch mondeling. Ik heb pas contact gehad met Partij 2 na beëindiging van de werken.
- Elektricien 3 contacteerde mij (gestuurd door Partij 2) en is de werken komen uitvoeren. Met Elektricien 3 heb ik de werken besproken. Door een foute aansluiting is de hoofdzekering uitgeklapt, waardoor -- is moeten langskomen en een kWh meter onbruikbaar is geworden.
- Ik krijg nu een factuur van €363 van Partij 2. Dit is zeer hoog voor het aansluiten van 4 automaten! Van Elektricien 3 weet ik dat hij €100 aanrekende voor deze werken.
- Ik contacteerde Elektricien 3 voor uitleg en deze vroeg mij om de factuur NIET te betalen. Elektricien 3 en Partij 2 liggen in conflict omdat Partij 2 hem niet uitbetaalt voor geleverd werk. Elektricien 3 stelt voor om mij nu rechtstreeks te factureren.
- Partij 2 stuurde mij de factuur tijdens mijn vakantie en begon na 2 weken reeds te dreigen met "verdere stappen" als ik niet snel betaal, ook al had ik te kennen gegeven dat ik dit pas na mijn vakantie kon oppakken.
VRAAG 1: Aan wie moet ik betalen?
- Elektricien 1 heeft het werk uitbesteed maar heeft zich verder blijkbaar teruggetrokken.
- Met Partij 2 heb ik nooit een afspraak gemaakt, maar hij stuurt mij wel een hoge factuur. Hij weet waarschijnlijk niet eens welke werken juist uitgevoerd zijn, noch is er rekening gehouden met de schade die ik heb ondervonden door de foute aansluiting (-- kosten en doorgebrande kWh meter).
- Elektricien 3 heeft de werken uitgevoerd en daar heb ik op voorhand mee gesproken aangaande wat en hoe alles moest uitgevoerd worden. Hij verdient het ook betaald te worden voor zijn werk.
VRAAG 2: Dreiging/gevolgen Partij 2?
- Heeft Partij 2 enige basis om "verdere stappen" te ondernemen? Ik heb nooit een overeenkomst getekend, noch mondeling iets afgesproken. Het eerste contact was pas na uitvoering van de werken.
- Stuur ik een voorbeeldbrief van het Europees Consumenten Centrum waarbij ik zeg dat het een ongeldige factuur is omdat ik nooit op een aanbod van Partij 2 ben ingegaan?
- Moet er enige andere voorzorgsmaatregel getroffen worden?
- Voor het aansluiten van enkele nieuwe groepen in de meterkast heb ik Elektricien 1 aangesproken. Op de afgesproken dag is hij komen kijken maar kon de werken dan niet uitvoeren omdat hij iets i.v.m. een aansluiting wild nakijken. Daarna had hij geen tijd (i.v.m. vakantie) en contacteerde hij een Partij 2, waar hij mee samenwerkt. Partij 2 is blijkbaar zelf geen elektricien en deze stelde Elektricien 3 aan om de werken uit te voeren.
- Ik heb zelf geen contact gehad met Partij 2 en ook niks mee afgesproken, noch schriftelijk noch mondeling. Ik heb pas contact gehad met Partij 2 na beëindiging van de werken.
- Elektricien 3 contacteerde mij (gestuurd door Partij 2) en is de werken komen uitvoeren. Met Elektricien 3 heb ik de werken besproken. Door een foute aansluiting is de hoofdzekering uitgeklapt, waardoor -- is moeten langskomen en een kWh meter onbruikbaar is geworden.
- Ik krijg nu een factuur van €363 van Partij 2. Dit is zeer hoog voor het aansluiten van 4 automaten! Van Elektricien 3 weet ik dat hij €100 aanrekende voor deze werken.
- Ik contacteerde Elektricien 3 voor uitleg en deze vroeg mij om de factuur NIET te betalen. Elektricien 3 en Partij 2 liggen in conflict omdat Partij 2 hem niet uitbetaalt voor geleverd werk. Elektricien 3 stelt voor om mij nu rechtstreeks te factureren.
- Partij 2 stuurde mij de factuur tijdens mijn vakantie en begon na 2 weken reeds te dreigen met "verdere stappen" als ik niet snel betaal, ook al had ik te kennen gegeven dat ik dit pas na mijn vakantie kon oppakken.
VRAAG 1: Aan wie moet ik betalen?
- Elektricien 1 heeft het werk uitbesteed maar heeft zich verder blijkbaar teruggetrokken.
- Met Partij 2 heb ik nooit een afspraak gemaakt, maar hij stuurt mij wel een hoge factuur. Hij weet waarschijnlijk niet eens welke werken juist uitgevoerd zijn, noch is er rekening gehouden met de schade die ik heb ondervonden door de foute aansluiting (-- kosten en doorgebrande kWh meter).
- Elektricien 3 heeft de werken uitgevoerd en daar heb ik op voorhand mee gesproken aangaande wat en hoe alles moest uitgevoerd worden. Hij verdient het ook betaald te worden voor zijn werk.
VRAAG 2: Dreiging/gevolgen Partij 2?
- Heeft Partij 2 enige basis om "verdere stappen" te ondernemen? Ik heb nooit een overeenkomst getekend, noch mondeling iets afgesproken. Het eerste contact was pas na uitvoering van de werken.
- Stuur ik een voorbeeldbrief van het Europees Consumenten Centrum waarbij ik zeg dat het een ongeldige factuur is omdat ik nooit op een aanbod van Partij 2 ben ingegaan?
- Moet er enige andere voorzorgsmaatregel getroffen worden?