Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier

Weigering subsidieaanvraag

Wij zijn een culturele stichting in Nijmegen. Op 30 juni stuurden we per mail een subsidieaanvraag bij de XYZ in Gelderland. De aanvraag is verstuurd en we hebben nooit een foutmelding gekregen, maar ook geen ontvangstbevestiging.

Op 6 september belde ik met de XYZ over de status van onze aanvraag. Ze meldden mij dat deze niet in hun bestanden voorkwam. Ik bieb ze screenshots opgestuurd van het bewijs van verzenden.

Nu hebben we een brief met hun besluit gekregen, dat de aanvraag geweigerd is, omdat deze op 6 september, dus na de deadline van 1 juli bij hun ontvangen is, en daarom dus formeel afgewezen wordt. Verder voldoet de aanvraag aan alle formele criteria.

Kunnen we een bezwaar maken? Wij hebben verstuurd. Dat kunnen we aantonen. Zij hebben het niet ontvangen en ze geven aan dat bij hun ook negens iets te vinden is op servers. Kunnen we de XYZ in gebreke stellen?
Hoe zien jullie deze kwestie?

Dit is een complexe kwestie waarbij het juridisch begrip 'bewijslast' een belangrijke rol speelt. Volgens de Algemene wet bestuursrecht (AWB) geldt dat indien er geen bevestiging van ontvangst is van de zijde van het bestuursorgaan, het risico bij de verzender ligt.

Het bewijzen dat uw e-mail daadwerkelijk is aangekomen bij de XYZ kan complex zijn. U heeft screenshots van het effectief verzenden van de aanvraag, maar dit sluit niet uit dat de email onbedoeld in bijvoorbeeld de spambox terecht is gekomen of om een andere reden niet is aangekomen. De relevantie van deze bewijslast kan verschillen per situatie en per rechter.

Desalniettemin kunt u zeker een bezwaarschrift indienen tegen het besluit van de XYZ. Hoewel er geen garanties zijn op succes, kunt u in dit bezwaar uw standpunten naar voren brengen en het bewijs presenteren. Een bezwaarprocedure kunt u zelf starten, maar u kunt hierover ook advies inwinnen bij een jurist of advocaat om ervoor te zorgen dat u alle relevante feiten en juridische argumenten adresseren.

Let op, u moet dit bezwaar indienen binnen de wettelijke termijn van zes weken na dagtekening van de brief. Het is dus belangrijk om zo spoedig mogelijk te handelen.

Het in gebreke stellen van de XYZ lijkt op het eerste gezicht minder kansrijk, aangezien er van hun zijde waarschijnlijk geen verplichting was om een ontvangstbevestiging te sturen. Dit is iets wat u zeker met een juridisch adviseur moet bespreken als u deze weg wilt bewandelen.

Het is in de toekomst wellicht raadzaam om subsidieaanvragen per aangetekende post te versturen of om expliciet een ontvangstbevestiging te vragen bij een dergelijk belangrijk document. Dit voorkomt dat dergelijke situaties ontstaan."
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag