Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Website en shop gebouwd en klant heeft ons nu de toegang geblokkeerd en wil niet betalen

Wij hebben een website/webshop gebouwd voor een klant. We hebben afgesproken dat deze voor het einde van december 2023 opgeleverd zou worden. Dit hebben we ook gedaan. Echter geeft de klant aan dat dit niet gebeurd is, althans niet naar tevredenheid en geeft aan de rekening niet te betalen. Ook geeft hij aan een andere partij nu de website en shop opnieuw te laten bouwen en de kosten op ons te verhalen. Dit terwijl wij van mening zijn, en dit ook schriftelijk kunnen onderbouwen dat wij wel degelijk op tijd en juist hebben geleverd. Op dit moment kunnen wij ook niet meer inloggen omdat de klant dit geblokkeerd heeft voor ons. Dit betekend dat al ons werk ook nog eens niet toegankelijk is voor ons. Wat moeten wij nu doen en wat kunnen wij nu doen?

1. Contract: Zorg ervoor dat u een schriftelijke overeenkomst heeft met de klant. Als het contract inhoudt dat u betaald wordt na levering van de dienst en dit is gebeurd, dan heeft u recht op betaling.

2. Factuur: Stuur een factuur naar de klant met een redelijke betalingstermijn (meestal is dit 30 dagen, tenzij anders overeengekomen).

3. Herinnering en aanmaning: Als er na de vervaldatum van de factuur nog niet betaald is, kunt u een betalingsherinnering sturen. Wanneer ook hier niet op gereageerd wordt, kunt u een aanmaning sturen. Daarin geeft u aan dat u, indien niet wordt betaald, genoodzaakt bent om incassomaatregelen te nemen.

4. Incasso: Als de klant na ontvangst van de aanmaning nog steeds niet betaalt, kunt u overwegen uw vordering uit handen te geven aan een incassobureau of deurwaarder.

5. Gerechtelijke procedure: Indien de schuldenaar nog steeds weigert om te betalen, ook na het incassotraject, kunt u een gerechtelijke procedure starten. Mogelijk wordt de klant dan door de rechter veroordeeld om te betalen.

6. Eigendomsvoorbehoud: Als er een eigendomsvoorbehoud in het contract is opgenomen, kunt u overwegen deze in te roepen. Dit betekent dat u de webshop 'terughoudt' totdat de klant heeft betaald. Dit kan echter complex zijn en het is verstandig om een jurist te raadplegen voordat u deze stap neemt.

Advies is om een juridisch adviseur of advocaat in te schakelen om te beoordelen welke stappen het beste zijn voor uw specifieke situatie. Dit is vooral belangrijk als u overweegt een gerechtelijke procedure te starten.

Beoordeel dit antwoord:

Goedemiddag,

In beginsel horen partijen de bepalingen in een contract na te komen. In dit geval dient de wederpartij te betalen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Alvorens een advies te kunnen uitbrengen, is het van belang om na te gaan wat u bent overeengekomen met de wederpartij. Zo is het nodig om te weten waarom de wederpartij de oplevering van de website niet accepteert. Ook eventuele algemene voorwaarden op de opdrachten dienen nagelopen te worden. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag