Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Wat zijn onze rechten betreffende niet nakomen van afspraken en ons er in praten....
Het kan zijn dat zijn eerste verklaring wel klopte maar heeft er niet bijverteld dat u gebruikte accu zou krijgen. ( dit zou ook echter een optie zijn geweest bij de fabrikant zelf wegens de dagwaarde en ouderdom van de laptop) . De vraag is hoeveel geld u nu nog wil besteden aan dit probleem. De aanbieder van dienst zal toch eerst echt aansprakelijk moeten worden gesteld wegens bedrog /dwaling of wanprestatie. Het is in een latere fase vaak lastig om verzuim alleen op het gemis aan vertrouwen te funderen, reiskosten als gevolg van niet nakoming zou wel kunnen worden gevorderd naast herstel.
Reactie van de vraagsteller
Deze meneer heeft duidelijk gezegd een nieuwe Apple-accu. In een whatsapp bericht later heeft hij gezegd er OPNIEUW een nieuwe accu in te plaatsen.
Hij heeft bewust een gebruikte accu er in gezet en ons voor een nieuwe accu laten betalen. Hij kan namelijk, omdat hij geen gecertificeerde Applereparateur is, geen nieuwe Apple-accu plaatsen. Dit wisten wij niet op het moment dat hij ons overhaalde de reparatie door hem te laten doen. Wij hebben dit besloten omdat hij zei dat het bij de AMAC (die op dat moment gesloten was door de lockdown, anders waren we daar heen gegaan) veel duurder zou uitvallen of dat ze ons een korting zouden geven op een nieuwe laptop. Wat dus ook niet klopt.
Wanneer is het bedrog/dwaling en wanneer wanprestatie?
Reactie van de vraagsteller
Die reiskosten die wel gevorderd kunnen worden, gelden die alleen voor het brengen van de laptop naar deze winkelier of ook voor de reiskosten die we hebben moeten maken om onderzoek te laten doen of de accu gebruikt was of nieuw?
Ja ook zeker de laatste kosten. Maar u kunt vorderen wat u wilt, dat betekent nog niet dat de verkoper/ dienstverlener u deze gaat vergoeden zelfs al heeft u opzettelijk op een verkeerd been gezet. ( bedrog of dwaling) Het probleem is vaak ook nog eens dat de fabrikant geen garantie meer biedt als u dit soort dingen doet . De vraag is echt of het de moeite waard is er nog meer geld aan te besteden wetende dat u al eens bedrogen bent.
Reactie van de vraagsteller
Dank u voor het antwoord.
Ik begrijp deze zin niet helemaal: Het probleem is vaak ook nog eens dat de fabrikant geen garantie meer biedt als u dit soort dingen doet .
We hebben nu een gebruikte accu gekregen en garantie van de winkelier. Wat bedoelt u met de garantie van de fabrikant? Ik neem aan dat de fabrikant sowieso geen garantie verleent op een gebruikte accu.
Al doet de winkelier hier ook zeer vaag over de garantie die hij biedt en weten we niet wat dit is. Bovendien willen we niet meer naar deze meneer toe.
Ik bedoel fabrieksgarantie op de werking van het apparaat vervalt dan. Doorgaans ook die van de winkelier indien hij extra garantie biedt naast de wettelijke. U zou er een zaak van moeten maken, maar daar hangen ook kosten mee samen.
Reactie van de vraagsteller
Dankuwel voor uw antwoorden!