Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wat zijn onze rechten betreffende niet nakomen van afspraken en ons er in praten....

Wij hebben een Macbook ter reparatie gebracht bij een reparateur, daar deze niet meer laadde. Onderzoekskosten 70 euro. Winkelier constateerde dat er een reparatie aan het moederbord moest plaatsvinden en een nieuwe accu geplaatst moest worden. Kosten tezamen met onderzoekskosten 704 euro. Hij verklaarde dat als we hem naar het computerbedrijf zouden brengen, deze of veel duurder zou zijn of dat ze korting op een nieuwe zouden geven. Echter nadat wij de laptop ophaalden (en voor de derde keer om een rekening moesten vragen, die vervolgens op een nota zonder doorslagvel werd geschreven en het geld is naar zijn persoonlijke rekening gegaan, niet naar de bedrijfsrekening) bleek dat de nieuwe accu al 289 keer geladen was geweest. Hiermee terug en winkelier verklaarde dat dit waarschijnlijk aan het moederbord lag. We moesten maar terug komen als de accu op was, dan wist hij het nog wel. Vervolgens hebben wij zelf diverse mails naar Applereparateurs (gecertificeerd) gedaan en die zeiden dat: a. deze man niet aan nieuwe Apple-onderdelen kon komen en b. het niet mogelijk is dat dit door het moederbord komt. 1 reparateur bood langs om langs te komen, waarvoor wij 215 km. moesten rijden. Dit hebben we uiteindelijk gedaan omdat dat de enige manier was om bewijs te krijgen. Hier hebben ze de accu getest en geconstateerd dat dit inderdaad een gebruikte accu betreft. Aangetekende brief naar de winkelier. En die geeft aan opnieuw een nieuwe accu te willen plaatsen. Echter, daar wij geen vertrouwen meer hebben in deze winkelier, hebben wij aangegeven dit niet te willen. Dan mochten wij hem naar de shop brengen, die geconstateerd heeft dat de accu gebruikt is. Echter had hij daarvoor net aangegeven deze eigenaar te kennen en wil hijzelf (met hoofdletters) dit regelen. Dit willen wij uiteraard niet, daar wij geen vertrouwen hebben in deze meneer en wij wederom een dag vrij zouden moeten nemen en 2 x 215 km moeten rijden. Daarnaast heeft hij ons bewust voorgelogen. Daar hij helemaal geen nieuwe Apple-accu kan leveren. Ook twijfelen we of hij daadwerkelijk deze reparatie heeft uitgevoerd of alleen een nieuwe aansluiting heeft geplaatst. Dit kon volgens hem niet, maar het computerbedrijf zegt van wel. Kosten slechts 100 euro. Deze meneer heeft de reparatie zelf uitgevoerd en bewust 2 x tegens ons gelogen. Wij hebben betaald voor een nieuwe APPLE-accu, maar er is een gebruikte in gekomen en toen we terug kwamen, heeft hij ons weer weg gestuurd met allemaal verklaringen die niet kloppen. Deze meneer weet heel goed waar hij mee bezig is en heeft ons eigenlijk omgepraat om het wel te doen, toen we belden.

Het kan zijn dat zijn eerste verklaring wel klopte maar heeft er niet bijverteld dat u gebruikte accu zou krijgen. ( dit zou ook echter een optie zijn geweest bij de fabrikant zelf wegens de dagwaarde en ouderdom van de laptop) . De vraag is hoeveel geld u nu nog wil besteden aan dit probleem. De aanbieder van dienst zal toch eerst echt aansprakelijk moeten worden gesteld wegens bedrog /dwaling of wanprestatie. Het is in een latere fase vaak lastig om verzuim alleen op het gemis aan vertrouwen te funderen, reiskosten als gevolg van niet nakoming zou wel kunnen worden gevorderd naast herstel.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Deze meneer heeft duidelijk gezegd een nieuwe Apple-accu. In een whatsapp bericht later heeft hij gezegd er OPNIEUW een nieuwe accu in te plaatsen.
Hij heeft bewust een gebruikte accu er in gezet en ons voor een nieuwe accu laten betalen. Hij kan namelijk, omdat hij geen gecertificeerde Applereparateur is, geen nieuwe Apple-accu plaatsen. Dit wisten wij niet op het moment dat hij ons overhaalde de reparatie door hem te laten doen. Wij hebben dit besloten omdat hij zei dat het bij de AMAC (die op dat moment gesloten was door de lockdown, anders waren we daar heen gegaan) veel duurder zou uitvallen of dat ze ons een korting zouden geven op een nieuwe laptop. Wat dus ook niet klopt.

Wanneer is het bedrog/dwaling en wanneer wanprestatie?


Reactie van de vraagsteller

Die reiskosten die wel gevorderd kunnen worden, gelden die alleen voor het brengen van de laptop naar deze winkelier of ook voor de reiskosten die we hebben moeten maken om onderzoek te laten doen of de accu gebruikt was of nieuw?


Ja ook zeker de laatste kosten. Maar u kunt vorderen wat u wilt, dat betekent nog niet dat de verkoper/ dienstverlener u deze gaat vergoeden zelfs al heeft u opzettelijk op een verkeerd been gezet. ( bedrog of dwaling) Het probleem is vaak ook nog eens dat de fabrikant geen garantie meer biedt als u dit soort dingen doet . De vraag is echt of het de moeite waard is er nog meer geld aan te besteden wetende dat u al eens bedrogen bent.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank u voor het antwoord.
Ik begrijp deze zin niet helemaal: Het probleem is vaak ook nog eens dat de fabrikant geen garantie meer biedt als u dit soort dingen doet .
We hebben nu een gebruikte accu gekregen en garantie van de winkelier. Wat bedoelt u met de garantie van de fabrikant? Ik neem aan dat de fabrikant sowieso geen garantie verleent op een gebruikte accu.
Al doet de winkelier hier ook zeer vaag over de garantie die hij biedt en weten we niet wat dit is. Bovendien willen we niet meer naar deze meneer toe.


Ik bedoel fabrieksgarantie op de werking van het apparaat vervalt dan. Doorgaans ook die van de winkelier indien hij extra garantie biedt naast de wettelijke. U zou er een zaak van moeten maken, maar daar hangen ook kosten mee samen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dankuwel voor uw antwoorden!


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag