Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Wat zijn mijn rechten betreffend mijn arbeidscontract bij overname door ander bedrijf?

Per 1 april jl. heeft mijn – nu vorige - vorige werkgever zijn tandartspraktijk verkocht. Zij hebben het al het personeel overgenomen en de tandarts werkt nu als ZZP’er in dezelfde organisatie. Ik was tot op die dag werkzaam als praktijkmanager en heb een contract van 28 uren p.w.. De nieuwe werkgever neemt de contracten van het bestaande personeel ongewijzigd over. Maar na enkele gesprekken die ik met hen heb gevoerd, heb ik toch een aantal vragen:
- Zij hebben mij medegedeeld dat zij geen contracten van 28 u per week hanteren en dit wilden wijzigen naar hun format. Dit betekent dat ik minder uren zou gaan werken. Ik heb aangegeven dat ik mijn 28 u graag wil behouden en dat is vooralsnog gehonoreerd. Mogen zij dit later alsnog wijzigen? Zo ja, val ik dan onder hun arbeidsvoorwaarden en vervallen mijn huidige arbeids-/contractvoorwaarden omdat ik dan een nieuw contract krijg met gewijzigd aantal uren.
- In hun organisatie is geen functie praktijkmanager. Ik begrijp dat er veranderingen plaatsvinden en ben natuurlijk bereid om veranderingen in werkzaamheden/verantwoordelijkheden te accepteren. In hoeverre mogen zij mij in een lager gewaardeerde functie plaatsen? Als ik dit accepteer, wat voor consequenties heeft dit voor mijn huidige salaris? Mogen zij mij terugzetten in salaris?
- Waar moet ik voor waken als ik toch een nieuw contract moet ondertekenen?
- Hoe lang geldt mijn huidige contract en arbeidsvoorwaarden?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag