Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Wat te doen bij verschillende algemene voorwaarden bij zelfde bedrijf?
Eind augustus besloten wij aankoopmakelaar in de arm te nemen m.b.t. de aankoop van een huis. Hun eerste email van 1 sept bevatte een pdf met daarin artikel 7.1: NAAM Aankoop hanteert een tarief van € 1.848,- inclusief BTW. Je betaalt vooraf eenmalig € 349,- dossierkosten. De overige € 1.499,- betaal je pas als wij daadwerkelijk een huis voor je hebben aangekocht. Wij hebben na ontvangst van deze email en na de algemene voorwaarden in de pdf gezien te hebben en akkoord bevonden, de vereiste 349 euro betaald. Nadat wij verzochten de verkoper een bod te doen van 30k onder de vraagprijs, werd dit door koper geaccepteerd. Daarna kwamen wij erachter dat de verkoper pas per 1 april overdracht kon doen. Daarom vroegen wij een nog lager bod te doen. Dit werd niet geaccepteerd door verkoper; koop ging dus niet door. Groot was onze verbazing toen wij een rekening kregen van NAAM waarin ons werd verzocht 995 euro te betalen. “Uit coulance hoefden we maar 995 euro te betalen", ipv 1499. Wij werden doorverwezen naar de website, waarin artikel 7.1 de bewoordingen 'prijsakkoord' gebruikt. Wij hebben nooit eerder de algemene voorwaarden op de website bekeken, daar wij die in de eerste email al per PDF hadden ontvangen. Ik meen niet dat er op ons als cliënt een verantwoordelijkheid hangt om de website te bestuderen. Geen spelletje van 'zoek de tien verschillen'!? Op hun website trouwens ook de bewoordingen onder ‘tarief’: “De overige € 1.499,- betaal je pas als wij daadwerkelijk een huis voor je hebben aangekocht.”
1. zijn wij verplicht de 995 euro te betalen op grond van voorwaarden waar wij niet van op de hoogte waren?
2. waar kan ik met een klacht hierover terecht?
1. zijn wij verplicht de 995 euro te betalen op grond van voorwaarden waar wij niet van op de hoogte waren?
2. waar kan ik met een klacht hierover terecht?