Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wat te doen als een opdrachtgever bij opleveren van werk en tijdens een opdracht stopt met reageren?

Ik ben een grafisch ontwerpen in full time dienst en af en toe klus ik op freelance basis wat bij. 4 maanden terug is een kennis van mij naar mij toegekomen met de vraag of ik hem en zijn neef kon helpen met het ontwerpen van een logo en website (design + bouwen) voor hun nieuwe business. Omdat ik deze persoon al 13 jaar ken heb ik hier geen contract mee afgesloten maar hebben we wel zwart op wit (via whatsapp) een overeenkomst voor de uiteindelijke prijs van het werk. Ik had een planning opgestuurd waar we ons aan zouden houden.

Nadat we tot een akkoord waren gekomen ben ik begonnen met werken. Precies volgens onze planning was het logo op tijd af en ben ik begonnen aan de website, hier hebben we een aantal keer feedback sessies over gehad, waarna ik geen reactie meer kreeg op mijn berichten. Inmiddels lijkt het er op dat zij niet langer zullen reageren, maar vraag ik mij af hoe ik toch betaald kan krijgen voor het geleverde werk. Ik heb een van mijn vrienden (Advocaat bij XYZ) gevraagd om hier gauw een blik op te werpen en hij vertelde mij dat ik redelijk sterk stond en het beste contact met de rechtswinkel kon zoeken. Zouden jullie mij kunnen helpen met wat ik het beste kan doen?

Het is frustrerend als een opdrachtgever stopt te reageren, vooral als je al veel werk hebt verricht. Allereerst is het belangrijk om te weten dat je het recht hebt om betaald te worden voor de diensten die je hebt geleverd, zelfs als je geen formeel contract hebt opgesteld. Het feit dat je een overeenkomst hebt via WhatsApp werkt in jouw voordeel.

Hier zijn enkele stappen die je zou kunnen nemen:

1. Stuur een formele betalingsherinnering. Maak een officiële factuur op met alle details van het werk dat je hebt gedaan en hoeveel je daarvoor betaald zou moeten worden. Stuur dit per e-mail en eventueel ook met de post.

2.
Mocht je nog steeds geen reactie ontvangen na de formele betalingsherinnering, dan kun je een aanmaning sturen. In deze brief geef je aan dat als de betaling niet wordt voldaan binnen een bepaalde termijn (vaak 14 dagen), je verdere juridische stappen zult ondernemen.

3.
Als er nog steeds geen betaling of reactie volgt, kun je overwegen om een incassobureau in te schakelen. Deze kunnen ervoor zorgen dat de vordering wordt geïnd. Let op: hier zijn vaak kosten aan verbonden.

4.
Indien de vordering nog steeds niet wordt betaald, kun je overwegen om een gerechtelijke procedure te starten. Dit kan duur zijn, dus je moet afwegen of dit het waard is.

Let op, dit zijn suggesties en het is altijd verstandig om juridisch advies in te winnen voordat je actie onderneemt. Wellicht kun je jouw vriend nogmaals om advies vragen of contact opnemen met een jurist of advocaat die gespecialiseerd is op dit gebied.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag