Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wat kan ik doen wanneer ik een Iphone via een webwinkel heb gekocht, betaald en er niets geleverd is?

Op 6-10-2023 heb ik een IPhone 12 gekocht en direct betaald (364 euro) via de web shop van www.XYZ. Maar uiteindelijk bleek deze telefoon helemaal niet leverbaar te zijn. Hier kwam ik achter nadat ik gebeld had met het klantenservice nummer van dit bedrijf. Ik heb wel eerst 1 uur in de wachtrij gehangen. Toen is er daarna per email afgesproken dat mijn geld teruggestort zou gaan worden, dat kon wel 15 werkdagen duren, inmiddels is dit termijn allang verstreken. Ik heb nu al meerdere keren geprobeerd telefonisch in contact te komen met de klantenservice maar na 2 uur in de wachtrij gehangen te hebben met meerdere telefoons heb ik opgehangen, ik kom er niet meer doorheen. Ik heb ook al vele verschillende e-mails gestuurd naar de klantenservice. Maar ik krijg ook hier nauwelijks respons op.

Op 20 november is er als laatst terug gereageerd met onderstaande email:

Beste X
Dank voor uw bericht.
Onze excuses voor het feit dat u deze betaling nog steeds niet hebt ontvangen.
Ik heb onze financiƫle afdeling, alsook mijn leidinggevende, verzocht het bedrag met spoed te betalen. Nadere berichtgeving en een creditnota volgen.

Bij verdere vragen, stel ze gerust. Ons team helpt u graag.

Met vriendelijke groet,
Michiel
Klantenservice XYZ

Dit was nadat ik hen per email had laten weten dat ik aangifte (online) bij de politie heb gedaan. Maar daarna is er geen contact meer te krijgen. En heb ik ook nog steeds mijn geld niet terug ontvangen. Ik stuur gemiddeld 3 keer per week een email aan de klantenservice van dit bedrijf, maar lijkt niets te helpen. Er zijn al heel wat meer gedupeerden als ik dat lees op internet. Had ik dat van te voren maar goed gecheckt......Ik baal er echt enorm van. Ik heb helaas ook geen rechtsbijstandsverzekering voor dit onderdeel.

Gewenste oplossing voor mij:
Ik wil graag dat ik mijn geld terug krijg gestort van de nooit geleverde aankoop, zoals het mij ook beloofd is per email op 19 oktober 2023 en 20 november 2023 door het bedrijf. Ik heb daar hulp bij nodig want tot nu toe bereik ik dit helaas zelf niet. Wat kan ik nog meer doen dan dat ik al heb gedaan tot nu toe?

Ik hoor het heel erg graag.

Met vriendelijke groet, X

Ik begrijp je frustratie en ik hoop dat ik je verder kan helpen. Je hebt al veel actie ondernomen en dat is heel goed. Hier zijn een paar extra stappen die je kunt overwegen:

1. Schriftelijke sommatie: Stuur een aangetekende brief naar de webwinkel waarin je hen formeel verzoekt je geld terug te geven binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken. Hiermee heb je sterker bewijs dat je daadwerkelijk hebt geprobeerd je geld terug te krijgen mocht er een rechtszaak volgen.

2. Consumententoezicht: Je kan een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ze kunnen je niet direct helpen om je geld terug te krijgen, maar jouw klacht kan hen wel helpen in toekomstig onderzoek naar misstanden in de digitale economie.

3. Geschillencommissie: Als de webwinkel is aangesloten bij een Geschillencommissie (Thuiswinkel, bijvoorbeeld), kun je overwegen daar een klacht in te dienen. Let op dat hieraan kosten verbonden kunnen zijn.

4. Rechtszaak: Als al het andere faalt, kun je overwegen een rechtszaak aan te spannen. Je hebt het recht hebt om "nakoming" te eisen, ofwel de levering van de goederen of de teruggave van het betaalde bedrag. De kosten hiervoor kan je eventueel terugvragen bij de wederpartij.

Het is belangrijk dat je weet dat je rechten hebt als consument, met name als het gaat om online aankopen. Volgens het Nederlandse consumentenrecht heb je recht op een terugbetaling als je bestelling niet binnen 30 dagen wordt geleverd, tenzij je anders hebt afgesproken met de verkoper.

Ook is het waardevol om te weten dat je binnen 14 dagen zonder opgave van reden mag afzien van de koop indien deze via een webwinkel is gedaan (recht van ontbinding).

Ik hoop dat deze suggesties je verder kunnen helpen. Vergeet niet, voor specifiek juridisch advies is het raadzaam om contact op te nemen met een jurist of advocaat.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag