Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Wanneer werken op regiebasis?
Ik heb een offerte ontvangen van een aannemer voor werkzaamheden aan mijn woning. In de email van het bedrijf wordt vermeld: "Wij voeren heel vaak van deze werkzaamheden uit en doen dit altijd op regiebasis, omdat we natuurlijk nooit weten hoe slecht de onderconstructie is. Mijn prijs is daarom ook een schatting wat een heel eind in de buurt zal komen." (letterlijk gekopieerd incl. typefouten)
Ik ben akkoord gegaan met de prijs zoals vermeld in de offerte en heb de prijs ook vermeld in mijn opdrachtbevestiging. Nu krijg ik echter een rekening met een meerprijs van 68%. Dat vind ik niet "een heel eind in de buurt komen" van de offerteprijs. Voorwaarden heb ik niet ontvangen, deze staan ook niet vermeld op de website van het bedrijf. Er staat alleen nog in de offerte: wat er niet in de prijs is voorzien zijn werkzaamheden die niet nader zijn omschreven.
De werkzaamheden zoals vermeld in de offerte zijn o.a. het compleet verwijderen van het hout van de dakkapellen, nieuw achterhout plaatsen en dan Trespa er tegenaan lijmen, boeiboord vervangen en het zolderraam vervangen. De 68% prijsverhoging is volgens de aannemer omdat het hout van de dakkapellen aan de zijkant rot was, wat de aannemer heeft kunnen zien toen hij hier was en ook op de foto's die door hem gemaakt zijn. In de offerte staat dus duidelijk vermeld dat dit hout compleet vervangen zou worden.
Een aantal werkzaamheden, waaronder vervanging van het hout van de topgevel, ging niet door omdat het hout nog goed was en ik heb dan ook in een email gevraagd wat voor invloed dat op de prijs zou hebben. Ik wilde namelijk in plaats van de topgevel het boeiboord hout aan de andere kant laten vervangen. Dat was echter niet mogelijk, dus die werkzaamheden zijn komen te vervallen. De offerteprijs zou dus wat lager moeten zijn, maar ik heb nooit een prijsvermindering ontvangen. Ik kreeg alleen een email dat de geschatte prijs wat hoger zou worden. Maar hoeveel prijsverhoging werd niet vermeld, ook niet tijdens een gesprek met de aannemer ter plaatse.
Na ontvangst van de veel te hoge factuur, heb ik mijn goede wil getoond en in overleg met het bedrijf een gedeelte betaald, echter wel met vermelding "betaling onder protest". Terwijl ik nog steeds wacht op het vervangen van het zolderraam en de werkzaamheden dus nog steeds niet af zijn, kreeg ik afgelopen week doodleuk het verzoek om de rest van het verhoogde bedrag te betalen. Twee keer is er door de aannemer in een email in augustus toegezegd dat het zolderraam begin september vervangen zou worden. Als reactie op de email met het verzoek tot de rest van de betaling, heb ik dan ook geantwoord dat het zolderraam nog steeds niet is vervangen. Tot nu toe heb ik daar nog niets op gehoord.
Het aantal uren wat in rekening is gebracht is overigens ook niet correct. Toen het hitteplan van kracht werd, heb ik de aannemer gevraagd of ze wel zouden komen werken, maar volgens hem kwamen ze gewoon. Met als gevolg dat een van de timmermannen ziek werd van de hitte en er elk uur minimaal een kwartier pauze werd gehouden. Dat is gewoon in rekening gebracht. Meerdere malen stopten ze een half uur voor het einde van de werktijd en zaten in de bus te wachten zodat ze niet te vroeg zouden aankomen op het bedrijf. Er werd op die dagen gewoon 8 uur gerekend, dus ook dat half uur eerder stoppen. Ik heb de werkstaten overigens nooit gezien, want ik was daar beslist niet mee akkoord gegaan. .
Dus mijn vraag: als er duidelijk een prijsopgave in de offerte staat, is dat op regiebasis werken? Op regiebasis werken staat overigens niet vermeld in de offerte, alleen in de email van het bouwbedrijf. En mag een bouwbedrijf, mocht dit toch op regiebasis zijn, de offerteprijs dan met 68% verhogen zonder dat ik een hogere prijsschatting/prijsindicatie heb ontvangen? Dit valt voor mij beslist niet onder een redelijke prijsverhoging en zeker niet "een schatting wat een heel eind in de buurt zal komen" van de offerteprijs.
Ik ben akkoord gegaan met de prijs zoals vermeld in de offerte en heb de prijs ook vermeld in mijn opdrachtbevestiging. Nu krijg ik echter een rekening met een meerprijs van 68%. Dat vind ik niet "een heel eind in de buurt komen" van de offerteprijs. Voorwaarden heb ik niet ontvangen, deze staan ook niet vermeld op de website van het bedrijf. Er staat alleen nog in de offerte: wat er niet in de prijs is voorzien zijn werkzaamheden die niet nader zijn omschreven.
De werkzaamheden zoals vermeld in de offerte zijn o.a. het compleet verwijderen van het hout van de dakkapellen, nieuw achterhout plaatsen en dan Trespa er tegenaan lijmen, boeiboord vervangen en het zolderraam vervangen. De 68% prijsverhoging is volgens de aannemer omdat het hout van de dakkapellen aan de zijkant rot was, wat de aannemer heeft kunnen zien toen hij hier was en ook op de foto's die door hem gemaakt zijn. In de offerte staat dus duidelijk vermeld dat dit hout compleet vervangen zou worden.
Een aantal werkzaamheden, waaronder vervanging van het hout van de topgevel, ging niet door omdat het hout nog goed was en ik heb dan ook in een email gevraagd wat voor invloed dat op de prijs zou hebben. Ik wilde namelijk in plaats van de topgevel het boeiboord hout aan de andere kant laten vervangen. Dat was echter niet mogelijk, dus die werkzaamheden zijn komen te vervallen. De offerteprijs zou dus wat lager moeten zijn, maar ik heb nooit een prijsvermindering ontvangen. Ik kreeg alleen een email dat de geschatte prijs wat hoger zou worden. Maar hoeveel prijsverhoging werd niet vermeld, ook niet tijdens een gesprek met de aannemer ter plaatse.
Na ontvangst van de veel te hoge factuur, heb ik mijn goede wil getoond en in overleg met het bedrijf een gedeelte betaald, echter wel met vermelding "betaling onder protest". Terwijl ik nog steeds wacht op het vervangen van het zolderraam en de werkzaamheden dus nog steeds niet af zijn, kreeg ik afgelopen week doodleuk het verzoek om de rest van het verhoogde bedrag te betalen. Twee keer is er door de aannemer in een email in augustus toegezegd dat het zolderraam begin september vervangen zou worden. Als reactie op de email met het verzoek tot de rest van de betaling, heb ik dan ook geantwoord dat het zolderraam nog steeds niet is vervangen. Tot nu toe heb ik daar nog niets op gehoord.
Het aantal uren wat in rekening is gebracht is overigens ook niet correct. Toen het hitteplan van kracht werd, heb ik de aannemer gevraagd of ze wel zouden komen werken, maar volgens hem kwamen ze gewoon. Met als gevolg dat een van de timmermannen ziek werd van de hitte en er elk uur minimaal een kwartier pauze werd gehouden. Dat is gewoon in rekening gebracht. Meerdere malen stopten ze een half uur voor het einde van de werktijd en zaten in de bus te wachten zodat ze niet te vroeg zouden aankomen op het bedrijf. Er werd op die dagen gewoon 8 uur gerekend, dus ook dat half uur eerder stoppen. Ik heb de werkstaten overigens nooit gezien, want ik was daar beslist niet mee akkoord gegaan. .
Dus mijn vraag: als er duidelijk een prijsopgave in de offerte staat, is dat op regiebasis werken? Op regiebasis werken staat overigens niet vermeld in de offerte, alleen in de email van het bouwbedrijf. En mag een bouwbedrijf, mocht dit toch op regiebasis zijn, de offerteprijs dan met 68% verhogen zonder dat ik een hogere prijsschatting/prijsindicatie heb ontvangen? Dit valt voor mij beslist niet onder een redelijke prijsverhoging en zeker niet "een schatting wat een heel eind in de buurt zal komen" van de offerteprijs.