Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Waarom moet ik nu de kosten betalen?
U kunt van het bedrijf eisen de levering van de fiets tegen de overeengekomen voorwaarden met een redelijke tijd voor nakoming ( 7 dagen) zonder extra kosten, en anders ontstaat verzuim en ontbindt u de overeenkomst ook op die datum. Dan vervallen alle verplichtingen.
Reactie van de vraagsteller
Dank u voor de reactie. Het probleem in deze is dat het bedrijf de fout bij mij neerlegt omdat ik het huisnummer niet zou hebben ingevuld. De eerder bestelde fiets is terug gestuurd en ik heb op hun advies een nieuwe fiets besteld. Deze ook gekregen zonder problemen. Maar nu moet ik de kosten betalen voor de terug gestuurde fiets. Het bedrijf zegt dus dat ik het huisnummer niet zou hebben ingevuld waardoor de fiets niet bezorgd kon worden. En omdat de eerder bestelde fiets dus niet alsnog bezorgd hoeft te worden rekenen ze mij nu de kosten voor het annuleren. Hier ben ik het niet mee eens
Oke ik dacht even dat er nog geen fiets of betaling. Nu meestal worden gegevens direct automatisch aangevuld op de computer dan wel is het zo dat wat je zegt waar is: de afterpay nota klopte. Overigens moet het bedrijf bewijzen dat a de gegevens niet goed of b onvolledig zijn ingevuld. In het laatste geval zou het bedrijf zelfs direct moeten navragen wat het huisnummer is. Als er om die reden wordt geannuleerd ligt de fout niet bij de consument maar is is verkoper in gebreke. Voor de kosten die daarmee gepaard gaan moet hij zelf opdraaien. Dus vraag om bewijs dat de gegevens niet volledig waren of onjuist en vraag waarom men niet direct daar iets aan gedaan heeft?
Reactie van de vraagsteller
Dank u wel. Ik ga er mee aan de slag
Reactie van de vraagsteller
Ik heb het bedrijf opnieuw benaderd en gevraagd waarom het niet gecontroleerd is? Dit is de reactie die ik krijg:
Bij ons wordt niks handmatig uitgevoerd, de gegevens worden automatisch overgenomen en als u geen huisnummer hebt ingevuld kunnen wij dat niet zien helaas.
Zij doen er dus helemaal niks mee. Als ik de geschillen commissie wil inschakelen, heb ik dan wel kans van slagen?
Alvast bedankt weer voor uw reactie
Nou dat is best onzorgvuldig want zonder huisnummer kun je slecht bezorgen en het lijkt me ook reden tot nader onderzoek of aanpassing van het systeem. U moet zich wel afvragen of u de extra kosten en de lasten gepaard gaand met een klachtbehandeling de moeite waard vindt. U kunt zelf uitspraken lezen bij de geschillencommissie om een beeld te vormen met betrekking tot de verplichtingen van koper en verkoper.
Reactie van de vraagsteller
Ja precies....oke. heel erg bedankt voor de snelle reactie.