Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Waarom moet ik nu de kosten betalen?

Fiets besteld via internet. Keurig bevestiging gekregen dat ie geleverd wordt op woensdag 14.4. Nota via afterpay. Op de dag van bezorging zie ik ineens via de track en trace dat de fiets niet bezorgd kan worden. Wat schetst mijn verbazing blijkt het huisnummer niet goed te zijn doorgekomen. Deze staat overigens wel op de nota van after pay die 1 op 1 wordt overgenomen vanaf de bestel site. Direct gebeld, geen probleem we passen het aan en de fiets wordt alsnog bezorgd. Donderdag nog geen nieuwe track en tace dus vrijdag 16.4 weer gebeld. Bleek dat de fiets eerst op depot terug moet komen voor ze m opnieuw kunnen verzenden. Dit zou di 20.4 zijn. Dat is dus te laat aangezien de fiets voor 21.4 geleverd moet worden. Maar daar moet ik dan €15 voor betalen. Vervolgens op advies van de klantenservice de fiets opnieuw besteld. Deze is keurig binnen gekomen. Vervolgens krijg ik een bericht dat ik €25 annuleringkosten moet betalen. Ik ben het hier niet mee eens. Alles was ingevuld, ook het huisnummer, deze staat ook op de nota van afterpay. Klacht neergelegd bij het bedrijf alles uitgelegd. Maar die doen dus helemaal niks. Het is allemaal mijn eigen schuld en ik moet dus betalen. Wat kan ik nog meer doen en wat zijn mijn rechten. Ik vind dat de fout bij het bedrijf ligt. Als het huisnr niet zou zijn ingevuld, zou je verwachten dat je de bestelling niet kan plaatsen + het huisnr staat wel op de afterpay nota. ( bezorgadres is niet mijn huisadres). Graag uw advies. Alvast bedankt

U kunt van het bedrijf eisen de levering van de fiets tegen de overeengekomen voorwaarden met een redelijke tijd voor nakoming ( 7 dagen) zonder extra kosten, en anders ontstaat verzuim en ontbindt u de overeenkomst ook op die datum. Dan vervallen alle verplichtingen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank u voor de reactie. Het probleem in deze is dat het bedrijf de fout bij mij neerlegt omdat ik het huisnummer niet zou hebben ingevuld. De eerder bestelde fiets is terug gestuurd en ik heb op hun advies een nieuwe fiets besteld. Deze ook gekregen zonder problemen. Maar nu moet ik de kosten betalen voor de terug gestuurde fiets. Het bedrijf zegt dus dat ik het huisnummer niet zou hebben ingevuld waardoor de fiets niet bezorgd kon worden. En omdat de eerder bestelde fiets dus niet alsnog bezorgd hoeft te worden rekenen ze mij nu de kosten voor het annuleren. Hier ben ik het niet mee eens


Oke ik dacht even dat er nog geen fiets of betaling. Nu meestal worden gegevens direct automatisch aangevuld op de computer dan wel is het zo dat wat je zegt waar is: de afterpay nota klopte. Overigens moet het bedrijf bewijzen dat a de gegevens niet goed of b onvolledig zijn ingevuld. In het laatste geval zou het bedrijf zelfs direct moeten navragen wat het huisnummer is. Als er om die reden wordt geannuleerd ligt de fout niet bij de consument maar is is verkoper in gebreke. Voor de kosten die daarmee gepaard gaan moet hij zelf opdraaien. Dus vraag om bewijs dat de gegevens niet volledig waren of onjuist en vraag waarom men niet direct daar iets aan gedaan heeft?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank u wel. Ik ga er mee aan de slag


Reactie van de vraagsteller

Ik heb het bedrijf opnieuw benaderd en gevraagd waarom het niet gecontroleerd is? Dit is de reactie die ik krijg:
Bij ons wordt niks handmatig uitgevoerd, de gegevens worden automatisch overgenomen en als u geen huisnummer hebt ingevuld kunnen wij dat niet zien helaas.
Zij doen er dus helemaal niks mee. Als ik de geschillen commissie wil inschakelen, heb ik dan wel kans van slagen?
Alvast bedankt weer voor uw reactie


Nou dat is best onzorgvuldig want zonder huisnummer kun je slecht bezorgen en het lijkt me ook reden tot nader onderzoek of aanpassing van het systeem. U moet zich wel afvragen of u de extra kosten en de lasten gepaard gaand met een klachtbehandeling de moeite waard vindt. U kunt zelf uitspraken lezen bij de geschillencommissie om een beeld te vormen met betrekking tot de verplichtingen van koper en verkoper.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ja precies....oke. heel erg bedankt voor de snelle reactie.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag