Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Waarom geen reductie op afvalstoffenheffing

Beste lezer,
Afgelopen december werden in onze gemeente de containers voor het restafval vervangen door een nieuwe, voorzien van een barcode.
Sinds die vervanging werd mijn container niet geledigd.
In die periode trok ik reeds aan de bel bij de reinigingsdienst.
Dat werd iedere keer afgedaan alsof het aan mij lag (container te vol, te vaak aanbieden etc.), want het nieuwe systeem zou feilloos werken.
Nou, dat geloof ik op zich graag.
Na een ellenlange procedure bleek dat men tijdens die omwisselingsprocedure geen barcode had aangebracht om mijn nieuwe container.
We zijn inmiddels ruim 5 maanden verder....
Het probleem is inmiddels wel verholpen.

Ik ben echter van mening dat ik recht heb op reductie op de Afvalstoffenheffing bij de jaarlijkse gemeentebelastingen.
Na hier en daar wat kanalen te hebben aangesproken, blijkt dat men het "heel vervelend vindt, maar dat dit helaas geen reden is om reductie toe te passen."
Inmiddels is de betalingstermijn van de gemeentebelastingen verlopen, en om problemen te vermijden heb ik het bedrag overgemaakt.
Echter is dit voor mij geen reden om het hier zomaar bij te laten zitten.
Ik word geacht een bedrag te betalen voor een dienst waarvoor ik ruim 5 maanden geen gebruik heb kunnen van maken.
En dat omdat men een fout had gemaakt bij het omwisselen van de container.
Al in januari (toen de eerste ophalingen met de nieuwe containers plaatsvonden) trok ik aan de bel dat er ergens iets niet klopte.
Steeds werd ik met een kluitje in het riet gestuurd.
Pas na 5 maanden werd er actie ondernomen.
En dat omdat ik zelf nog het euvel met die barcode had ontdekt, want een vergelijking met de container van de buren leerde me dat er bij mij geen barcode zat.
Toen ik dat zelf aankaartte werd er eindelijk wat actie ondernomen (via de gemeente zelfs).

Nu vind ik het ronduit belachelijk dat men geen reductie kan toekennen, terwijl de fout toch echt bij gemeente en/of reinigingsdienst lag.
Wanneer mijn klacht in januari al serieus werd genomen, was dit probleem al lang opgelost.
Dan bleef ik niet met afval zitten en hoefde ik ook geen actie te ondernemen om reductie te bekomen.

Hoe kijkt u hier tegenaan?
Welke actie kan ik nog ondernemen om iets te bekomen?
En belangrijker: hoe is dit juridisch geregeld hoe de burger tegemoet wordt gekomen als een overheidsinstantie een fout heeft gemaakt?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag