Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Waar heb ik recht op buiten de wettelijke garantietermijn?
Mijn tv is defect geraakt en er loopt sinds gisteren een hele dunne zwarte verticale streep door het scherm heen. Ik heb de televisie op 15 november 2021 gekocht en helaas valt deze dus net buiten de garantie. De levensduur van dit toestel is echter zeker 6 jaar. Ik heb navraag gedaan bij I. waar ik de televisie heb gekocht en krijg de volgende reactie:
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Klantenservice I. Punten.
Wij hebben begrepen dat jouw tv een defect vertoont na de garantietermijn van twee jaar.
... en I. zijn wettelijk verplicht om je 24 maanden verkopers- en fabrieksgarantie te bieden vanaf de aankoopdatum.
In die twee jaar bieden wij een kosteloze oplossing voor jou, mocht je een defect aan jouw televisie hebben.
Na de garantieperiode kan een prijsopgave voor een eventuele reparatie worden aangevraagd bij ... De kosten die worden berekend zijn gebaseerd op de economische levensduur en afschrijving van een product. Deze kosten zijn voor je eigen rekening.
Wanneer zij de situatie beoordeeld hebben zullen zij hiervan een prijsopgave naar jou toesturen. Graag ontvangen wij van jou de prijsopgave. Wij zullen je situatie dan opnieuw beoordelen en gaan dan voor jou kijken of wij kunnen meedragen in de reparatiekosten.
Mijn vraag is of dit antwoord wel redelijk is? Heb ik ondanks het verlopen van de wettelijke twee jaar garantie alsnog niet recht op een volledige vergoeding van de reparatie of alleen voor een deel? En als de televisie niet te repareren is, heb ik dan recht op een volledig nieuw vergelijkbaar toestel zonder extra kosten ?
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Klantenservice I. Punten.
Wij hebben begrepen dat jouw tv een defect vertoont na de garantietermijn van twee jaar.
... en I. zijn wettelijk verplicht om je 24 maanden verkopers- en fabrieksgarantie te bieden vanaf de aankoopdatum.
In die twee jaar bieden wij een kosteloze oplossing voor jou, mocht je een defect aan jouw televisie hebben.
Na de garantieperiode kan een prijsopgave voor een eventuele reparatie worden aangevraagd bij ... De kosten die worden berekend zijn gebaseerd op de economische levensduur en afschrijving van een product. Deze kosten zijn voor je eigen rekening.
Wanneer zij de situatie beoordeeld hebben zullen zij hiervan een prijsopgave naar jou toesturen. Graag ontvangen wij van jou de prijsopgave. Wij zullen je situatie dan opnieuw beoordelen en gaan dan voor jou kijken of wij kunnen meedragen in de reparatiekosten.
Mijn vraag is of dit antwoord wel redelijk is? Heb ik ondanks het verlopen van de wettelijke twee jaar garantie alsnog niet recht op een volledige vergoeding van de reparatie of alleen voor een deel? En als de televisie niet te repareren is, heb ik dan recht op een volledig nieuw vergelijkbaar toestel zonder extra kosten ?