Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Vroeg overlijden dier en garantie

Op 10-06-2022 kochten wij een langstaart hagedis en anolis bij een dierenwinkel.
Een dag later zag mijn vriendin dat bij de langstaart hagedis een bult op haar poot linksachter zat.
Na contact met de dierenwinkel kregen we dit bericht: “Er is waarschijnlijk een wondje ontstaan waar iets vuils in is gekomen. Het is wel iets om even in de gaten te houden, want als het naar binnen slaat is dat niet goed.”

Op 23-07-2022 troffen wij de langstaart hagedis dood in het terrarium aan. Aangezien dit naar onze verwachting te snel is, willen wij dat de dierenwinkel ons compenseert met een nieuw dier of willen wij ons geld terug.

Op 23-07-2022 hebben wij via de mail contact opgezocht met de dierenwinkel. Op 26-07-2022 ontvingen wij het volgende bericht: “wij hebben geen garantie op dieren, dit omdat het ook vaak wildvang betreft en daarbij weten wij niet hoe oud de dieren zijn. In het geval van de langstaarthagedissen betreft het ook wildvang. Het is vervelend dat hij al een bultje heeft op zijn voet had en u heeft dit wel meteen gemeld, alleen normaliter ruilen we het dier dan binnen 24 uur om. Dat is helaas niet gebeurd. Met hoge uitzondering mag u een nieuw dier komen uitzoeken als u het dode dier meeneemt. Normaliter zit er dus geen garantie op dieren. Ik hoor graag van u wanneer u langskomt, dan kan ik dit doorgeven aan mijn collega's.”

Een paar punten vallen mij op in de email van de dierenwinkel:
1 - “Wij geven geen garantie op dieren”
2 - “normaliter ruilen we het dier dan binnen 24 uur om”
3 - “Met hoge uitzondering mag u een nieuw dier komen uitzoeken als u het dode dier meeneemt.”

1 - Dieren zijn geen zaken, maar bepalingen met betrekking tot zaken zijn op dieren van toepassing. Het lijkt mij dat er dan garantie op hoort te zitten.

2 - Dit hebben wij destijds niet als optie ontvangen en het lijkt me dat je je ook kan beroepen op het herroepingsrecht.

3 - Wij hebben het dode dier niet bewaart, aangezien wij op 25 juli twee weken op vakantie gingen en aangezien we niet wisten dat de dierenwinkel het dode dier wilde hebben. Omdat wij het dode dier niet meer in bezit hebben, zegt de dierenwinkel ook geen compensatie te kunnen bieden.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag