Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Vorige week is door een tuincentrum een hekwerk in onze voortuin geplaatst.
De tuinman heeft bij het graven de kabel van de telefoon, TV etc. beschadigd. Deze is door de provider opnieuw aangelegd.
Wij hebben voordat met de graafwerkzaamheden werd begonnen, gewaarschuwd dat die kabel daar lag. Het tuincentrum heeft in de offerte staan: "Wij stellen ons niet aansprakelijk voor graafschades aan kabels en/of leidingen, indien deze bij U bekend, s.v.p. markeren. Kosteloos kan een clic-melding gemaakt worden."
De vraag is nu of wij - de opdrachtgever en niet de veroorzaker - de kosten voor de aanleg van de nieuwe kabel moeten betalen.

Beste vraagsteller,
u hebt gewaarschuwd , de vraag is of deze waarschuwing als afdoende geldt. in ieder geval kan de aansprakelijkheid nooit helemaal worden uit-geclausuleerd. U zou kunnen overwegen de opdrachtnemer aansprakelijk te stellen voor de schade, eventueel kan ik u daarin bijstaan door de brief juridisch vorm te geven, zie de direct contact knop.

Beoordeel dit antwoord:

Probleem hier is dat u weliswaar gewaarschuwd heeft maar in de offerte uitdrukkelijk staat dat u de kabel moet markeren en zo begrijp ik dat is niet gebeurd. Ik kan mij daarom voorstellen dat het tuincentrum u daarop gaat wijzen en daarom niet wil betalen. Overigens klopt het dat er een gratis clic melding gedaan had kunnen worden maar volgens mij is dat echt de verantwoordelijkheid van het tuincentrum om dat te doen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hier mijn reactie.
Toen de tuinman wilde beginnen heeft mijn vrouw precies aangewezen waar de kabel lag. De tuinman reageerde toen met de verzekering dat ze zich geen zorgen hoefde te maken want die kabel lag - volgens de tuinman - op zo'n diepte dat er geen bezwaar was.


Beste vraagsteller,
de tuinman heeft verkeerd gehandeld en daarvoor is de opdrachtnemer in beginsel aansprakelijk. Hij moet niet gaan graven na ene gerichte waarschuwing, of mevrouw vragen om duidelijke markering. Het lijkt er nu op dat meneer iets te lichtvaardig de zaak heeft opgepakt; u zou kunnen overwegen een aansprakelijkstelling te sturen naar de opdrachtnemer. De grond daarvoor is niet nakoming/wanprestatie/ onrechtmatige daad.

Beoordeel dit antwoord:

Het tuincentrum heeft in uw geval opgetreden als "grondroerder". Dat is een aannemer die ... in de grond roert, in dit geval dus voor de aanleg van een hekwerk. De wet bepaalt dat een grondroerder een zelfstandige onderzoeksplicht heeft: bepalen wáár precies eventuele kabels en leidingen liggen, voordat je gaat graven. U als opdrachtgever geeft alle informatie waarover u beschikt, zodat de grondroerder daarmee aan de slag kan gaan. Maar... behalve uw informatie, moet de grondroerder zélf ook aan de slag, om zelfstandig te bepalen wáár en hoe diep eventuele kabels en leidingen liggen. De rechtspraak noemt dat een localiseringsplicht. En dat doe je allereerst door een KLIC melding te doen bij het Kadaster. Zowel u als de grondroerder kunnen zo'n melding doen. In de praktijk is het veelal de grondroerder die een KLIC melding verricht, omdat die er mee vertrouwd is én met de informatie aan de slag moet

Een grondroerder mag er ook niet vanuit gaan dat alle kabels en leidingen netjes op de plaats liggen, waar ze ooit zijn gelegd. Elke professionele grondroerder, dus ook het tuincentrum, wordt geacht te weten dat kabels en leidingen nogal eens "aan de wandel gaan" en dus dat er verschillen in hoogte zijn (kabel blijkt hoger of lager te liggen dan verwacht of de KLIC melding aangeeft)én opzij (kabel ligt verder weg of dichterbij dan verwacht). Vandaar de plicht om éérst te localiseren, voordat je gaat graven.

Een opmerking in de offerte over aansprakelijkheid neemt deze zelfstandige localiseringsplicht niet weg. Met andere woorden: het tuincentrum heeft zijn eigen zorgplicht geschonden, door 'zo maar' te gaan graven. En als er dan vervolgens schade ontstaat, moet de grondroerder die vergoeden: hetzij aan de beheerder van de kabel die geraakt is, hetzij aan u, als u die schade heeft betaald.

Ik adviseer u dan ook om het bedrag van de schade in mindering te brengen op de totale prijs die u aan het tuincentrum moet bepalen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag